Učitelj

390 ПЕДАГОШКИ КУРСЕВИ

руке, а све око детета уступити вичнијој од себе. Васпитачица ваља да је само помоћница матери, а оно ће изаћи обратно. 'Тако ће се исповрћи опакост у друшуву, што бринући се, да спремимо васпитачице, оставићемо мајке неспремне за њихов главни посао. Знамо пак да су мајке природни васпитачи деце. Сада одузимати од њих обавезу васпитања, остављати их да само носе титулу васпитача јесте непаметно. И тако наши труди треба да буду управљени на то, не да се толико подижу угледни заводи за васпитачице, већ да се подижу педагошки курсеви за матере. Завод за спремање васпитачица у васпитном дому нуждан је само на случај када мајке нема или буди из чега када не може да врши ту материнску дужност. Оваки су случајеви чести, но опет не може се извести, да треба за-

воде за васпитачице подизати свуда, већ да их у извесном броју треба имати.

Како да се уреде педагошки курсеви за матере 2 — И на основу теоријског расуђивања и имајући у виду организацију завода за васпитачице у васпатном дому, може се рећи, да педагошки курс за матере треба да се подели на два дела. У једном да се спремају матере за децу, док су им ова још одојчад, а у другоме да се спремају за децу до 7—8 година, док још у школу не иду. Ова два курса јасно се одликују по своме садржају и по својој задаћи. Главни, предмет првога одсека треба да је опхођене с децом и то практично — са здравом децом у вези са теоријским знањем детиње хигијене, његовом анатомијом и Физиологијом. Ово што горе рекосмо одмах се види да је на своме месту. Може да подлеже спору предмет опхођења са болесним дететом и теоријска знања о дечјим бодестима и о простијим домаћим срествима за лечење истих. Може се рећи да свака мати не мора имати болесно дете. И кад је овако није свакој нужно, да вна да се нађе и око болесне деце. Но овакове мајке — мајке ове среће, ретке су. Свака, готово, у овоме нашем веку има посла са болесним дететом. И кад је овако онда. треба и за ово спремити мајку. Многа знања о дечјим болестима и многа појимања истих од немале су важности по породични живот. Овим знањима чува се породица од неоправданих трзавица услед најмањег побољевања детета. Сем овога и чини, те се не даје маха, да се извесне бољке развијају узимљући већега маха. Свакако овде се не може тражити то, да мати буде детињи лекар, да мати сама лечи дете. Ми овде тражимо да се учини, да се мајка спасе од преплашивања. услед дечјег побољевања и да се уме одмах при слабости детињој наћи.

Други одсек овога курса комплециранији је, јер он има да упозна са правилима васпитања, а не само да спреми, да се уме просто наћи