Učitelj
5
прва разреда основне школе у Нирнбергу, а њиховим трагом пође и предуготовни разред тамошње гимназије.
У јесен 1880. године, под надзором управитеља основне Гл % :: = 1 школе Ем. Бајера у Бечу и учитеља Шарфа у Фленсбургу уведен је усправни рукопис у многим одељењима, али су пробе чињене са ученицима, који дотле писаху ковим рукописом. Бајер вели, да су његови ученици, пошто су четири године претходно учили ковим рукописом, за неколико месеци писања усправним словима такав резултат постигли, да једновремено шишу вежбања у „брзопису“ са разредом који пише косо; још су им писмена много јаснија и лепша. Шарф тврди то исто и још додаје: „моме најбољем ученику са усправним писањем довољно је 24 минута да испише неку песму, коју исти ученик косим рукописом испише за 30 минута,
У јануару 1892. године прочитао је учитељ Бајер, пред многобројним учитељским скупом из трећег бечког среза, расправу о усправном писању с практичког и теоријског гледишта. Ради веће јасноће и убедљивости он је пред скупом демонстрирао с ученицима основне ј грађанске школе, који су најпре писали косим рукописом; том приликом истакао се рђав положај тела, незгодан правац веџбанке, руке и пера, и ако је учитељ, за време предавања, непрестано опомињао ученике да право седе. За тим су писали ученици учитеља Штајнера из трећег бечког среза усправним рукописом. Ови ученици почели су учити усправно писање априла 1891. године, дакле, веџбали су се у томе рукопису свега девет месеци. Па ипак је резултат био веома повољан. Положај при писању био је правилан а само писање изредно. Други бечки учитељи на истом скупу изјавише да су дошли до таких истих резултата.
Тако је мало по мало мисао о усправном писању продирала код педагошког света, па је најпосле заинтересо-