Učitelj

494 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

који се појаве. Друга страна васпитања важна је не мање од прве, а по тешкоћи да се изврши готово је надмашује, пошто се у том случају педагог мора да бори са утврђеним навикама и укусима, дечјим.

„До сада у књижевности нема довољно опширно и научно израђеног дела о дечјим недостацима, ма да то питање већ давно привлачи пажњу педагога. У Француској је по том предмету писао ·Дипанлу, у Немачкој — Штримпфел, Кецле, Шолц и још други неки немачки педагози; али рад њихов нема велике важно · ности. Шолц и Кецле саставили су азбучни списак дечјих недостатака; у Шолца има их 300, у Кецле-а 900. При том, на жа-

Лост, нису одељени недостаци природни дечјем узрасту, ме

су с недостацима појави који имају карактер болести, као што су

кретенизам, хипохондрија и др. Многи називи казују једно исто;

нису изложени узроци недостатака, развитак њихов, срества за

борбу с њима. У радовима Штримпфела већ су класификовани не-_

достаци: наследни и задобијени, унутрашњи и спољашњи и др. Каптерев је предложно, са своје стране, да се недостатци поделе на следеће четири групе:

1.) Недостаци, који се просто могу назвати особине дечјег доба ; њих има код све деце. Ту долаве наклоност плачу, р рушењу,

нетрпљивоет, неразмишљеност и др. То су недостаци, за чију и-_

справку нема смисла прописивати нарочите, мере. Најбоље је сре ство: брига, о општем правилном развитку детета. Ако ових недо-

статака буде и у доцнијем добу зрелости, то онда значи да је раз |

није при васпитању грешено,

2.) Недостаци, који се јављају као резултат наслеђене те

лесне природе дечје: близорукост, слабо осећање мириса, укуса; веома јака узбудљивост, живчана примљивост, непокретност, лаган телесни и духовни развитак. (а недостацима ове врете ваља се борити, али треба се према њима понашати ва већом трпљивошћу и имати у виду, да се наслеђене особине не ЖЕ лако и да борба не обећава, брзу победу.

8.) Недостаци, које одрасли улевају деци попустљивошћу, навођењем, одобравањем: лакомост, сујета, наклоност непрекидном мењању задовољства, наклоност неискрености, охолост,

4.) Недостаци у нужном смислу те речи: лагање, евирепост, уклањање од вршења дужности, притворне болести.

При класификацији је важно делити једно од другог недостатке само дечје од недостатака општих и деци и одраслима, раз_ ликовати По Паво дечака. и девојчица.