Učitelj
642 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД
противу неправилно схваћене дисциплине, осуђујући сва ниска срества, као што су батите, шпионажа, потказивања, претеривање са претњама и обећањима и т.д. „У васпитању је добро само оно, што доиста васпитава. Застрашивањем и развраћањем се неваспитава; прво убија, а друго понижава, а обоје штете васпитању' Та срества могу послужити само да се њима дресирају аутомати без воље, али не дасе васпитају људи чврста карактера чије се савршенсто огледа у томе, што хоће добро, а теже још бољем.“
И ако је намењено поглавито наставницима средњих школа, опет у овом делу има пуно умесних напомена, корисних упустава, правилних погледа, који могу бити од користи и учитељима основних школа. Како се Х. Маријон данас сматра као најбољи педагог у Француској, биће свакојако корисно да се ичитаоци Учитељеви упознају са његовим погледима о основној школи, који су изнесени у овом му знаменитом делу:
„Основна се настава, вели он, може дефинисати овако: први ступањ у култури, неопходна основица за средњу и вишу наста“ ву, учење онога што је свима неопходно потребно. У На је зову народном наставом, а основну школу — Мо кззећше. лоиста, огромној већини деце из народа, ова основа настава није почетак у образовању, него им она, пружа све што ће у погледу образовања добити. Али нас од овога назива одбијају наше демократске навике,а сем тога он и не одговара у свему стању какво је у нас. У нашем друштву нема више класа, бар нема преграда међу класама. Ми допуштамо, а наше установе олакшавају детету из народа приступу све положаје.
„Основна настава треба дакле да одговара пре свега најопштијим потребама, да пружа деци радничкој знање, које би било подешено према ономе; штоих вероватно у животу очекује, а у исто време заокругљено као једна самостална целина. Никакве супротности нема између ове потребе и схватања основне наставе као заједничке основице целокупне јавне наставе. Ма какву службу морао једнога дана вршити, ма како се морао по том високо образовати, сваки мора увек почети од читања, писања, рачунања и правилне употребе матерњега језика; сваки се мора, пре свега, навићи на ред, напрезање, поштовање прописаних правила, сваки мора да пази, да даје себи рачуна и да разуме оно што му се предаје и да ради добро што му се даје да изради. Оно што је готово једини предмет основној настави у исто је време први предмет целокупногаобразовања.