Učitelj

КАКВЕ СУ "ДАНАС НАШЕ ШКОЛСКЕ ЗГРАДЕ 617

ствар овде поменута расправљена је данас до ситница, и могло би се о свакој говорити дуго и много. Но, по мом мишљењу, у то се не треба упуштати, јер је то посао нарочитих стручњака. Ви видите, да се начела, овде изложена, у главноме подударају с нашим правилима о грађењу школа и о намештају школском од 18. марта 1881. године. Да би сте пак видели, с каквом се прецизношћу и с колико рачуна претресају поједина питања из области теме о школским зградама, изложићу, како се у једноме делу описује сала за цртање и сала за певање.

„У собама за цртање и певање, вели се тамо, као да би се могле учинити неке измене од значаја, у погледу на простор. Тако, изгледа да би практично било, да се у тим собама уклоне затворене предње клупе, јер изгледа, да би се тиме добило у просторији. Али, у самој ствари није тако. Кад се предњи део тих клупа уклони, остају ђачке ноге, које ипак заузимају неки простор у правцу до предњег дела клупе. У осталом, свеколика уштеда за собу износила би до 3 метра. Али, како је соба за певање увек пространија и угоднија од других соба, није ни нужно чинити таквих незнатних уштеда. — При одређивању висине сале за певање, ваља узети у обзир увећано предисање певача, услед чега се ту више квари ваздух, но при обичним околностима. За то је неопходно нужно, да сале за певање буду више, но собе за учење. Сем тога, у вишим затвореним просторијама боља је интонација, нарочито кад се пева у хору.

Сала за цртање треба ла има сталну светлост, и из тога разлога најбоље је, да буде окренута к северу. Захтева се, да буде широка 4703 метра, а дугачка 12:554 метра, и да има 6 прозора.“

Овако се, у главном, описују и све остале просторије једне школске зграде, стан за учитеља, стан за