Učitelj

698 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

страктним резоновањима и препуна тешких задатака о разломцима, а на испитима се тражи и писмена радња, и ако се она показала као варљива и на испитима зрелости; деци од 6—7 тодина причала се историја Јевреја, Грка и Римљана, и ако су она у то доба апсолутно неспособна да се пренесу мишљу и осећањем у тако давну прошлост. И с тога се губило време узалуд и, што је још горе, штетно утицало и на њихово здравље и расположење, откудаје потицала немоћ и ученика и учитеља да постигну што се од њих тражило у погледу наставе и васпитања. Да би се, на послетку, без повратка уклонили узроци ових неприлика, држао сам да је потребно свести наставно градиво у програмима и испите на онај минимум корисних знања и озбиљних навика које свако дете треба поступно да задобије у основној школи, читати, писати, рачунати, постати паметан радник био је, а и сад је још програм, који диктује здрави смисао италијански; одважно се вратити овоме програму биће, по мишљењу свију које сам о овоме питао, најподесније средство да се успех обезбеди. Задржао сам, доследно овоме, главно место у настави италијанском језику т. ј. учењу и веџбањима која, дисциплинишући способности за истраживање и размишљање, привикавају дете да своје мисли и осећања исказује просто, тачно, у обли_ пима сагласним народном нам карактеру који се огледа верно у језику. Али сам се с друге стране, много старао и око тога, да уклоним и сузбијем све што би могло сметати овоме резултату, највећем добру које школа треба да учини.

Олакшао сам програм из рачунице, избацивши из њега све делове који захватају у област средње школе, и подесио сам га више практици т. ј. задобијању драгоцене способности да примењују рачун, без потреба да притиче у помоћ писању, кад му то захте каква потреба домаћега живота или ситнији послови трговачки и индустријски. Нисам смео с ума да лепом писању дам поново карактер, који оно треба да има у основним школама, а он се састоји у томе: да привикне руку на писање просто и чисто, према томе сам ограничио обавезу лепог писања на то да се учи писање курзивним писменима, а остале врсте писмена оставио сам вишој настави,

Од историје, географије, права и дужности грађанских створио сам једну једину рупу не бих ли на видљив начин показао, да ова три предмета морају заједнички припомагати циљу : да се позна и заволи отаџбина, да се пробуди свест и загреје осе: