Učitelj

|)

МАТЕРЊИ ЈЕЗИК У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ 815

скроз у међусобној вези и које ми обележавамо разним именима према томе, да ли се једна или друга страна више истиче. а

За разликовање осећања и представе важи иста напомена. Признамо ли, да су и они у истини увек спојени, то питање о првенству осећања или представе остаје без смисла. Од Хербарта влада навика, да памћење, фантазију, памет и разум сматрамо као апстракције које ми замишљамо у току унутрашњег догађања, а не као силе које то догађање изводе. Неће бити без користи напоменути да је исто тако и са представљањем, чуствовањем и хотењем. Ма колико да су нам ти изрази потребни, то се ипак не треба њиховом употребом завести, те заборавити, да су то само појмови

које смо сами створили. Превео М. Ш.

ината «енд» аи

МАТЕРЊИ ЈЕЗИК У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

(СВРШЕТАК) ТУ. Веџбање памћења.

Помоћу памћења се може вршити и лруга једна врста веџбања, којим се развија ум и говор, а то је рецитовање олломака на памет научених. Комбинује ли се са читањем, рецитовању је онда први задатак навићи лете, ла добро изговара и да говори природно, осим тога помоћу њега сеу луху дечјем утврђују У исто време мисли и облици говорни, ако се, разуме се, одломци, који им се задају да их репитују, смишљено проберу и прилагоде њихову узрасту, те их она буду добро разумевала. При овоме не треба губити из вида, да рецитовању није главно да ради само памћење, него да отуда буде користи и по суђење.

При одабирању одломака који се задају ученицима корисно је узимати их из поезије. Пошто деца воле