Učitelj

58 ДРУГА ПОТРЕБА УЧИТЕЉСКА

да је 16 августа већ сваки учитељ у својој школи. У закону истина пише да осн. школе почињу рад 16. августа, али ово десетину последњих година рад се није почињао тога дана, него доцније за месец, два и више. Јер докле год не буде готов распоред учитеља, у школи се не ради редовно. Докле се распоред не изврши, учитељи иду у школу и раде тамо, али се то ради овлаш и без воље. Такав рад не може се рачунати у прави, озбиљан рад. Што се тако уради за месец, често не вреди колико недеља дана озбиљног рада.

Бадава се каже и бадава у закону пише да осн. школе почињу 16 августа, кад то у ствари не постоји. Бадава се говори да сваки учитељ треба редовно да ради у школи где се затекао, докле му премештај не дође; бадава се каже да треба да ради, а премештај кад дође и дошао или не дошао, бадава је говорити тако, кад тако није, кад у ствари тако не иде. Школе почињу 16. августа, али учитељи стоје као тица на грани. Једни чекају премештај по молби својој, други му се надају „по потреби“, трећи знају да немају молбе, нити стоји каква потреба, али опет веле: ко зна да ли Ћу овде остати. Незнатан је број оних који могу бити сигурни да ће остати где су дотле били. Сви остали чекају да виде где ће зиму зимовати, да чују куда ли ће и на коју страну. И школе чекају ко ће им доћи да почне озбиљан рад. Тако прође месец, два и више, тако пролази време, докле год се распоред не сврши.

У таком стању, за све то време па и после, пате _од тога и учитељи, и школе, и ђаци.

Учитељи пате што их мучи она неизвесност: ла ли ће остати или ће се селити, да ли ће отићи где желе или где не желе, да ли ће их у путу са породицом пратити погодно време или јесење кише и лапавице. Па како може бити учитељу до рада у тој бризи2 Ви можете осуђивати учитеље што за то време не раде својски,