Učitelj

СРПСКО ПОЉОПРИВРЕДНО ДРУШТВО О УЧИТЕЉИМА 7

његове будућности. Све остало потчињено је њима, и све старање државе и других чинилаца у њој могу се у главноме свести на усавршење или једнога од ова два или оба стања.

Наша отаџбина оцењена је и стављена у ред земљорадничко сточарских држава. Према томе стање њене пољопривреде условљава највише ступањ њеног благостања у опште, једног дакле од она два чиниоца њене добре или рђаве будућности.

Орпеко Пољопривредно Друштво узело је за своју задаћу рад на пољопривредном бољитку. Колико је у тако важној задаћи, с једне стране, пуно тешкоћа, са којима оно има да се бори, толико је, с друге стране, и данас, у трећем деценијуму његова рада, сраз. мерно мало оних, који му помажу.

Ну са особитим задовољством има да потврди, да у овоме маломе броју његових помагача одлично место заузимају учитељи овновних школа. Шта више у последње време, нарочито од када им је министарство просвете ставило у особиту задаћу уређење школских вртова; њихов број, као сарадника на задаћи овог друштва, расте тако нагло да они лако могу заузети прво место међу сарадницима. Има их, који су већ одавна заузети подизањем и уређењем школских вртова, за потребу ученика и за углед околини; затим у истом циљу међу првима су отпочели рационално пчеларење, или прихватили мисао о обнављању пропалих винограда, отпочели изучавати калемљење лозе, први су у овој години примили се растурања семена од свилених буба, сами поуке ради, бубе гајили и т. д., па су најзад почели образовати и ђачке пољопривредне подружине, те да и на тај начин усађују у подмладак корисна знања и навике, а околини да пруже врло потребне поуке и угледа.

Природа ових послова довела их је, разуме се, у ближе односе ва овим друштвом, те је по себи јасно, да је оно сазнало и ближе услове, од којих зависи успех у овоме делу њихова рада, а нарочито за сметње које им стоје у томе на путу

Најважнија међу тим сметњама, која побуђуј“ друштво на ову предетавку, а коју му учитељи достављају и усмено и писмено, јесу чести премештаји по потреби службе, бев њихове жеље и молбе

Премештаји доиста у многоме осујећавају, а могу и са свим да убију и вољу учитеља пазаузимљивост у овим пословима. После честих премештаја долази то да еви учитељи у опште и нису подобни за пољопривредне послове или бар за неке од њих. Може се десити да је један учитељ тек засновао свој рад на овој задаћи, — уредио примеран врт или почео подизати воће, или заснивати пчеланик или систе