Učitelj

ОСНОВНА НАСТАВА ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА

83

%

—_______--_____----_--

падини ј 8 | Било је школа | 5 | Било је школа | у ДРЖАВИ Е 5 ; 2 |јавних аи свега | 2 |јавних И свега, Савевним Државама . 1870116219] — |116312|1891|226884] — |226884 Гватемали • . ; 18851 572 — 892|1892| · 1284] — 1284 Салвадору ; 1884 514 — 51411891 6571! — 65% Гваделупи 5 – . 1863 45 22 сти 889 | — – НЕ: Матинику (острво) · . |1878 71 65! 136]1885 "74. 011] (2)85 | Гујани (Фран) : · |1868 4 2 61893 18 5 28 Мексици : -|— | — — - |1898] 4876 92957! 7839 Уругвају 5 - . |1888 320 -- 428 74811898)] – 496 418 909! Аргентинској регуб. .. 1887] — 181611892] — — 9800 Остр. Св, Петра . 1878 6 2 81892 7 1 8 Онде где стоји само цртица, значи да нема података. Негде

нису подвојени подаци за јавне и приватне школе. Негде опет нема података за прву периоду ових посматрања. У Белгији су укинуте приватне школе, отуда је број школа у другој периоди мањи но у првој. Напослетку напоменути ваља и то, да је број школа у Србији сада знатно већи но 1891 године.

Из ове таблице се види, да прво место по броју школа заузимају Савезне Државе. Број 226.884 јесте м за дивљење и за штовање. Међу европским земљама, Француска је на првом месту. Узорити народ француски предњачи и у овом погледу. Са доста наде на бољу будућност основне наставе, може се напоменути, да, је се број школа у нашој отаџбини за 20 година удвојио. Е

Ови бројеви су сами по себи веома интересни, али само по њима се нб може ценити напредовање основне наставе у појединим државама. Оне државе које су при крају уређивања своје основне наставе, мање су оствариле нових школа у извесном времену, но државе, које су у јеку уређивања својих основних школа. Акб би се хтело тачно и правилно да оцени школско напредовање, онда уз бројеве морају се узети још многе прилике у рачун.

Правилније би било упоређивати број остварених школа, са бројем становника или са бројем способне деце за школовање. Наћи, колико школа долази на 1000 становника или на 100 способне деце за школовање, значило би наћи право мерило за напредовање осн. наставе, Ово занимљиво упоређење изнеће |емаззешг у току ових. чланака. Ово мерило не може се подједнако применити на сеоске и варошке школе. Где је становништво густо, ту је потребно мање школа за известан број становника, но где је становништво јако разређено. у