Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

ОСНОВНА НАСТАВА ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА (По ЦЕМАЗЗЕЈН-у) паре (СВРШЕТАК)

школа.

Школски програми. Уз наставничку спрему и уз наставна срества, програми ву од великог утицаја на резултате, које нам школе дају. Суштина школских програма није пролазила кроз многе мене. Од вајкада су главни наставни предмети били у основној школи; читање, писање и рачунање Изгледа, да је читање било негда главна сврха основног школовања. У многим омањим школама, негде се разликоваху „писари“ од осталих ученика, који се задовољаваху само читањем. У напредној Француској крајем ХУШ века, било је веома мало писмених људи. Тек половина мужева, а само

четвртина жена, умело је да потпише свој брачни уговор! Тако је било у већини европских држава. Шведска чини изузетак; пи· сменост је у њој боље стајала. |

И сад докле год постоје школски програми у њима ће непрестано фигурисати као најважнији предмети читање, писање и "рачунање. Важности ће се непрестано давати овим предметима. Научити дете да оно бележи своје мисли, да их саопштава и ономе с киме није у непосредном додиру, то је доиста знатан напредак. Али основна настава није остала на ова три предмета. Она је свој програм проширавала и дотеривала прсма потребама људским. Поставши у закриљу црквеном, основна школа морала је унети у свој програм и религију. По веровању минулих векова, тај пред мет не уступаше важношћу својом ни писању ни рачунању. __ Религија, као наставни предмет и дан дани се находи у програмима многих школа. Истина јављају се тежње, да се у место ре:

др. општинске послове, тражећи ту спас од беде која гњави њих и школу. С друге "стране пак види се како примери слични овима, који се овде уносе, узрок ву многим тужбама које долазе министарству на учитеље, В ља само пажљиво прочитати последњи горњи пример, па се уверити како општина може ивмислити кривицу учитељу, само да са себе кривицу скине. — Ка Уред.