Učitelj

ПРЕДАВАЊА УК

важније планине и по најпре најближе — познате, за тим удаље није а које су видели с Ваноса-и на послетку непознате и невиђене. Трпала су деца камења и песка на она места, где је ваљало и тако постадоше планине. Да богме, да се и ту мазило на положај, размеру и величину. — И ове су њихове „шланине“ еличне са истинским планинама. Између осталога сличне су и у томе, што су и оне састављене из камења и песка — камења и земље.

Чим су били готови с „планинама“ одмах су и „равнице“ постале, Означимо и границу са свију страна једном браздом, која није била много дубока, да не би наишли на воду.

С овим смо у главноме урадили све, што је ваљало. Још нам је остало да пустимо воду из реке истинске у нашу „Мораву“ „Ве« “ 1 терницу“ и „Јабланицу.“ На крају, дакле, и то учинисмо и потече вода кров оне олучиће, што нам престављају реке — те тако потекоше и налце рене.

Било је врло интересантно посматрати ову нашу направу овај наш Врањски округ у маломе; посматрати „вароши“, „планине“; посматрати „реке“ како теку.... Још је пак интересантније било посматрати децу, како се топе од милине гледајући ову своју направу. Наредих деци, да се неколико корака измакну од нашег „врањског округа“ и да посматрају. Поематрасмо, посматрасмо заједно и уживасмо у плодовима свога рада. Рекох деци, са тим, да посматрају дуго укоченим погледом, па да постепено затварају капке на очима, док са свим не зажмуре, и да за све то време посматрају „Вр. окр.“, па и кад зажмуре, да у памети замисле оно, што су гледали. Тако исто наређивао сам им да постепено отварају капке и посматрају. 'То сам неколико пута захтевао да деца чине и питао сам их, да ли могу све тако да вамисле п да жмурећи гледају пред собом оно, што су иаправили и посматрали. — На тај начин фотографисан је Врањ. окр. и слика је остала у дечјој памети. Даље створена је слика у целини о Врањ окр., слика која. ће дуго остати у памети дечјој. То је пак по моме мишљењу, најглавније у земљопису, јер голо причање —— голе речи, голо ређање планина, река, вароши ит. д., по познатој шаблони, не вреди ништа.

При овом прављењу Врањ. окр. од делова: река, планина и т. д. постала, је целина — Врањ. округа. (Синтетички метод) ; поематрасмо за тим целину, а после тога одпочесмо целину опет раз-

_ дробљавати на делове т.ј. посматрати планине, па реке и т.д.

|