Učitelj

РЕФЕРАТ О ДИВЉАКУ 393

Али, е друге стране, ако се хоће да од таквог поступања с дететом буде праве васлитне користи, мора се оваквом васпнтачком

раду придружити и васпитачки разлог, и васпитачка поука. Иначе може неразумно дете врло лако сматрати цео рад васпитачев као освету, или га може узети за пример у даљем свом поступању са друговима слабијима од себе; дечје, пак, „увиђање“ које отуда треба. да проистекне или може никада и не наступити, или се бар може отегнути врло, врло дуго — као баш у овом случају што је и било.

И, у овоме је она погрешност горњега плана која је исказана речима: уи то ћу чинити све дотле, док сам не осети како је тешко кад се неком неправда чини,“

»

Учитељ је заиста и изводио свој план, и то, како први правилни његов део тако и други неправилни Ево како он сам о,томе прича:

„Дође час. Почели емо шчитавање. Милисав је читао а не шчита вао. Пошто је прочитао све, ја му приђох и ошамарих га три пута“....

„Милисав је јео батине био прав оио крив. Ни зашто ни крошто, ја њему опалим шамар, истерам га ван скамије да стоји, оставим га без ручка, друге пустим на игру њега не“....

„Кад задам какав задатак па га разреши, ја, да бих видео колико разуме, рекнем просто:

— Није тако.

Јвет. Ево радио сам овако...

То је ишло отворено, слободно.

Па опет није сметало ништа да добије свој оброк.“

„Дође и пролеће. Читали су читанку и писали прописе. Био је одличан. Шта сам хтео Милисав је знао..... Нису ми се више на њега тужили... Па опет његов се шамар ззнао.... Ја сам гатачно давао а он га је редовно примао као: „Помаже Бог !“

И овако је Милисављево „поправљање“ трајало све до прве недеље ускршњих поста, дакле од прилике до почетка марта. То је равно пола године!

За тако дуго време употребљавати овахо горак лек и на ова. кав начин !...

Највећа је овде мана, као што је и горе речено, у томе што детету никад није казивано зашто се с њим овако поступа.

Васпитном раду цељ је да ублажав“ васпитне муке (и васпитанику и васпитачу) и да скраћује васпитачки процес: да се са шлао мање труда а ва шлао краће време постигне шлио бољи и што