Učitelj
ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 547
цео сахат, па више треба гледати на оно што је подесније за читав сахат, него за минут. Но, што се тиче дужине клупа, мени се чини, да се код
нас губи из вида друга једна важна ствар. Не шраве се клупе арема учионмци, нето се н. пр. заједно место поруче клупе све
једнаке дужине, па се се онда у учионице разне ширине и дужине ређају како се где може. А при том се често има и невоље и са иначе најподеснијим клупама. Београд н. пр. има већином клупе за два ћака, а ретко се где могу такве клупе сместити тако да између њих остане пролаз, већ се обично састављају по две једна до друге. Онда су такве две горе од једне са Фи5 седишта. То и скупље стаје.
Што се тиче ширине горње даске, седишта и положаја седишта према горњој дасци, у том су клупе чешких школа различне. Ређе су клупе на којима се извлачи горња даска, а најчешће су клупе где је горња даска од седишта толико удаљена тек колико да може ђак стајати.
И висина клупа различна је. Има и неподесних у том, али н. пр. мање има клупа које су према ђацима више него што треба. Код нас пак више је клупа које су, према ђацима високе него које би биле ниске за њих. А ја бих рекао да је мања погрешка, ако је клупа нижа, него ако је висока толико да ђацима при седењу ноге висе. Нек учитељ проба да седи читав сахат у школ. клупи, која је, разуме се, за њега ниска, па ће видети да је то опет мање досадно и тешко, него Н. пр. кад би сео на стои кад би му целог сахата ноге висиле. А наше школе врло често муче ђаке тиме што им ноге не могу дохватити под.
Највећа је погрешка, у погледу висине клупа, кад су у једној учионици све клупе једне висине. Јер никад нису сва деца једне школе једнаког узраста, те отуда се млађи ђаци 1едва пењу на високо седиште и с муком силазе или устају, а већи једва него опруже и при писању морају се сувише погурити. Код нас се на то слабо пази, а мислим да при поручивању клупа за какву школу увек треба имати две или три разне, постепене висине, Најбоље би клупе биле на којима би се могли седиште и горња даска по потреби подизати и спуштати. Такве клупе видео сам у Чешкој, али само као моделе, на изложби У школама их не нађох. На изложби видео сам и друге подесне клупе, н. пр. на којима се седиште подиже кад ђак устане и кад излази, на ко јима се горња даска на разне начине може поширити и. т. д. Но о свима разним врстама клупа не могу овде опширније говорити.