Učitelj

570 + КЊИЖЕВН ПРЕГЛЕД

„3. Издељај шиљак (ножем). (Тумачи дутколучасти рез). „4. Дуљину означи и прирежи (ножем), пошто си прије већ лучасти крај израдио.“ (Стр. 10).

Веома је важно још и то што се овом Наредбом прописује велики број часова за ручни рад и у мушкој иу женској школи "Тако у петоравредним школама са једним учитељем имају мушкарци у свим разредима по 2 часа недељно ручног рада а девојчице ГП и Ш р. по Ја ТУ и Ур. по О часова недељно; у таквим школама пак са 2, 3, Ф и 5 учитеља имају мушкарци опет 2 часа недељно ручног рада, а женска деца Ти П р. по 4 а ИГ—У р. по 5 часова недељно. 1

__ Из свега наведенога види се како се овим предметом, ручним радом, веома благотворно утиче на омладину и њен развитак. (0 | томе се у овој „Научној Основи“ вели ово:

„Нарочито треба да се овом обуком: а) побуди опћенита воља "и љубав за рад; 6) приучава дијете на ред, тачност и чистоту; в) ~ развија у њем самосталност; г) навраћа дијете ва позорност; Д) узгаја у њем марљивост и устрај ост; ђ) умнажа његова тјелесна· снага; е) вјежба дјетету око и узгаја смисао за облике; ж) по. лучи код дјетет, опћа ручна спретност; з) стјече вјежба у упо-. треби разноличнога оруђа“ (стр. 4 и 5'.

" Ми, Срби у Србији, треба да позавидимо нашој браћи Хрватима на оваком труду око завођења · овога кориснога предмета у основне школе. Њима треба да позавидимо, и мислећи о себи – да уздахнемо. Нама је ручна умешност и ручна вредноћа данас потребнија но икојем народу у Европи, а ми ни претом да мрднемо за. њу у школама. А иначе се у нас мало што ради у сувременом 'пражтичном духу. Јер, где су нам занатлијске и индустријске школег Где су нам многобројне ратарске и сточарске школе 2 Где су нам вечерње и продужне школе 2 Ништа од свега тога. На место њих ми имамо само школе за државне чиновнике Па и они како су школовани 2: Како су умешни и вредни 2 Никако То су вам веБином непродуктивне канцеларијске природе, Формалистички упола | образовани шпекуланти, непрактични, неумешни, несавесни, непоштени. И та војска таквих — умно полутански образованих, ап. телесно и умно посве неумешних чиновника и чиновничића треба да · унапреди и уздигне српски варод, да уједини Српство и да створи Велику Србију 2 Мучна работа! Све пре, али овако велике овако. тешке и озбиљне задатке никада ! А