Učitelj

592 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

љих и горих примера, разуме се, да има и овдеи тамо, али изузеци не чине правило. Просечно је тако.

Прво што ми је падало у очи, кад сам се приближавао коој Чешкој школи, то је да не чујем ларме око школе. Не чујем. је кад пред школу дођем, ни кад у њу ступим. Изјутра и после подне, улицама које воде школи иду деца лепо и уљудно. Каду, школу ступе, иду право у свој разред и тамо остану; Нема ово нашег, да дођу сувише рано и да се читаве сате не пуштају у школу, а да се за то време око школе јуре, свађају и књиге це

пају; нема ни овог нашег обичаја, да књиге оставе у клупу, па да опет изађу у двориште на игру.

Ако је у којој школи повише разреда и већи број ђака, ту обично учитиљи дежурају редом и пазе да је ред ходницима. Сваки учитељ пак дужан је да дође ', сада пре 8 и пре 2, теда пази на ред у свом разреду. Већ сам поменуо, да учитељ, кад дође, слабо се задржава у канцеларији: Он иде у свој разред и тамо спрема шта треба за часове, а у исто време пази на ред, Ђаци тако исто спремају се за часове који долазе. У грађанским школама, као што рекох, учитељи немају сваки свој разред, него имају своје предмете у свима разредима. Ови се учитељи већ мо:

рају у канцеларији скупљати, али се опет на ред пази, јер за сваки разред по један учитељ је равзредни старешина.

Кад се пак школа пусти. исто тако пази се на ред. Ако је У згради повише разреда и одељења, излази се у реду, све по два и два. Тако сиђу низ степенице и изађу из зграде напоље са својим учитељем. Негде учитељ води ђаке тако у реду и даље од школе до улица где се већина ђака одвоје и оду сваки својој кући. у Ја знам да ће по неки учитељ или учитељица рећи да је 4 ово сувишно и да се тим даје учитељима још један посао по- | ред оног рада на часовима, али бих рекао да ово мало „сувишног“ посла често је баш у интересу и самог учитеља. А већ разуме се, да је у интересу и школе и ђака. Јер често поуке и и моралисања учитељева поруше се чим деца истрче сама на улицу и почну се „слободно“ јурити, задиркивати и задржавати се улицама читаве сат. А опет, оно учитељево одмарање у канцеларији и чекање да звонце за час куцне, преседне му кад уђе у свој разред и тамо затече неред, тужбе многе и подигнуту прашину од трчања дечјег. |

И зато, мислим, да чешки учитељи паметно чине, код онако

пазе на ред у школи и ван ње, а да се у том можемо и ми на њих угледати.