Učitelj

РУЧНИ РАД У МУШКОЈ осн. школи 149

код других наставних предмета; јер одиста потребно је овде много више индивидуалног обучавања, а и сви ученици не могу да раде подједнамом брзином. Поред овога, сви ученици из једног разреда често не могу радити: у једној радионици. Колико би огромна сала морала бити за 60 ученика из једног разреда! И колико ли би се у њој морало метути тезага! И би ли могли сви ученици радити у тако огромној радионици 2 Ну можда ће неко приметити: па како раде ученице женски рад, или ученици цртање, кад је и то један ручни радг То је друкчији рад Ту учитељ може лакше да надгледа, поправља. и свима да показује, но овде. Кад се тестерише или рендише то не иде, као кад се црта или плете чарапа. Овде се мора сваком по на особ џоказивати и сваки по на особ исправљати. У Француској се покушавало да сва деца раде једно исто, по команди, али се брзо увидела немогућност и морало се од тога одустати. За рад тога што не може да се ради по команди, узето је на неким местима да се у ручном раду ошпочиње највише са 13 ученика па да се после додају по 6 или највише 8 нових ученика, и док први напредују све даље други се тек привикавају почетку тако, да на крају године буду сви ученици у радионици из једног разреда. Кад би се са свима почело на једаред, мало би њих свршило добро све, али кад се почне с ограниченим бројем па се њему додају нови, сви постепено постижу цељ, који смо рани- је истакли. Највећи број ученика у радионици нека је 40, већи не сме да буде ради правилног рада. На другим местима се цео разред раздели на неколико група, па се удеси — где је то могуће да имају групе у разно доба часове из ручног рада. Толико о уче ницима и рад у с њим Сад да речем коју и о наставном времену,

Наставно време. Умни је рад тежи од телесног, јер се при умном раду напреже цео осећајни нервани строј. Троши се дакле оно све што је у човеку најфиније. СО тога је и умном раду давато место у времену, кад је човек најодморенији. За ручни рад узима се свуда но 3 4 часа недељно и то увек после подне кад су ученици заморени умним радом пре подне. Код Аустријанаца се узима у среду и у петак по два часа после подне, јерсе у то време у њих не ради после подне, тад имају ђаци одмор. Нео пход но је потребно да се два часа једно за другим употребе за ручни рад. Ево за што: за објашњење потребно је четврт часа, за спрему материјала четврт часа, и онда једва остаје један час и по чи. стог рада. Толико о овоме, сад о алаткама,