Učitelj

РУЧНИ РАД У МУШКОЈ ОСН. ШКОЛИ Тол

4, Најмања вивина да је у радионици 3, м.

5) Радионица да буде колико се може светлија, јер бев довољне светлости нема тачности у раду. За то прозори треба да износе 20 -30% од целокупне говршине патоса. Прозори да су ви соки 2—925 м широки 1—1, м.

Још једно оћу да поменем, на што ваља да пазимо у ручном раду, а то је да се од дечјих ствари не праве изложбе, јер се тиме подцењује рад. Кад би учитељ спремио изложбу дечјих израђених ствари рекао би: То је резултат постигнут ручним радом. Ну, то је погрешно. Није нама цељ да ручним радом деца направе што више и лешших предмета за домаћу употребу, већ да помоћу ручног рада постигнемо истакнуте васпитне циљеве. Отуда и нису пзложени предмети резултати нашег васпитања. Оно што смо ми постигли не да се изложити, већ то ученик испољава својим по: ступком у животу. Ученик испољава евоју умешност, довитљивост постојанство и саморадњу, тачност, реди чистоту у своме свакидањем раду а то се не да изложити све дечјим] радовима. Поред тога у овој настави учитељ је принуђен да ово или оно помогне ученику показујући му То и ученик зна, И није ли онда непоштење казати ово је тај и тај ученик сам израдио Од таквих се поступака стиди и сам ученик. Иђјако учитељ почне овако радити, може часовима придиковати ученицима о моралу. али не ће успе ти да морал усади у њиховим срцима, Они му неће веровати. За рад тога не ваља правити никад званичне изложбе “)

Ето, ово је језгро предавања, које сам слушао овде на курсу. Ови разлози црпљени су са извора праксе, из школекерадионице, где су ручни радови заведени. И сад, кад сам ти о свему потанко рекао што овде чух, уверен сам, да сади ти и Ш,исваки други гледате на ручни рад другим очима. Знам да већ не волиш да ра-

#) Ове изложбе пиву за овако строгу осуду, као што су их овудили на овим конференцијама. Оне су ипак огледало успеха, а џарочито кад се изложе све ствари сваког ученика у групи, прве м лошије и уз њих доцлије и савршениј“, Д. ве деци при раду по мало и помаже зна свак, а то се може и деци нарочито наглевити приликом приређивања ивложбе. А овакве изложбе имају на гр“ ђанство ван школе велики утицај и нарочито би оне биле од велико важпости у почетку. завођења овога предмета, и онд“ где се ишчекује одзив и помоћ грађанства. А и за децу су оне потетрекач да све боље пазе при раду, јер тек оваквим упоређењем могу опа доћи до потпуне свести о ваљаности свог рада; без тога је свако дете

еклоно — а то смо и ми одрасли — да држи, да је свој рад ако н' најбољи а оно бар врло добар. Што је свој: то се нехотице пр цењује; упоређењем се коригује та погрешна у суђењу. Референат.

УЧИТЕЉ 55