Učitelj

диш дрворез са тестерицом, јер се и самим педагошким принципи“ ма противи. Али „од рада нема штете“ вели наш народ. Ми не треба да баталимо ово што умемо. Боље је и то радити него ни. шта. Ти знаш да сам једне године у В. завео овај рад у мојој школи. Истина да сам и сам приметио, да је нездраво кад деца раде часовима мирно седећи и погурена, гутајући ону прашину, али га она опет воле за рад оног шаренила и за рад саме чистоте, (0 тога св ми можемо умерити у часовима рада. Кад бисмо ми мо гли сами да заведемо столарство и ове друге ручне радове, нарав ски да би оно згурено седење избегли, али овако то не иде Кад немамо џогачу, добра и проја. Док не добијемо друго не бацајмо ово што имамо, јер ћемо остати без ничега.

Сад да пређем на твоје писмо. Питаш ме: „Па према твојим писмима, ручни рад би требао да ради ученик од евојих 12 година најмање, јер за такав посао какав ви захтевате на курсу, за такав тежак посао и не може мањи ученик бити г (Осем тога, кад би тај посао радили наши ученици у тим годинама, онда би морали радити од прилике у У и У! разреду, а тих разреда имамо само у неким варошима и варошицама. А шта би се онда радило у нижој основ. школи, која је једина за наше народно образовањег Ми мислимо 1. |. ја, П., Т. и Ј., да би нарочито тај слојд ваљало завести, за наше сеоске а наравски и у варошке основне школе, пошто у тим годинама ученицима треба што већег кретања и што више да се навикавају на користан рад. Кад чујемо о томе шта ти мивлиш, наумили смо да позовемо из наше околине другове, који раде ручни рад ма какав, и да то питање претресемо. Твоја. шпема чувамо, па ћемо и њих по потреби прочитати“ и т д. Благодарим вам свима на интересовању у име саме ствари. И ако сам данас хтео да довршим и о другим појединостима, које би нужно било да знате, хоћу да пређем на оно што ме ви питате, хоћу да изнесем како ја мислим о увођењу ручног рада у нас.

Искуство других народа нека нам у овоме буде на помоћи. Хоћу да вам побројим земле, у којима је ручни рад завођен, те да видите, кико се тамо радило.

Најпре је заведен ручни рад у мушкој школи у Шведској Још 1776 год. у „дДечјем дому“ Густава Берга беше слојд заведен. 1836 г. у завогу „МИпзка ЗКоја“, а 1861 у заводу Принуа Карла. Но за ове покушаје није се много знало у јавности. Када је у Данској Жас са својим покушајима побрао лаворике, Шведи обратише