Učitelj

756 КАКО СЕ ВАЉА КОРИСТИТИ ОДМОРОМ ИЗМЕЂУ ЧАСОВА

једино ради одмора деце, него исто толико и ради обнгвљања ваздуха у школским собама.

Она деца која због своје болешњивости не смеју да изилазе на поље, могу остати у којој другој соби за певање, цртање, гимнастику, и т. д., која се може проветрити пре него што ће у њој отпочети посао.

Здраву децу треба нагонити да крајем часа у свако доба излазе из собе. |

Да би деци било могућно и за време кише да буду на пољу, када је ваздух без прашине и здрав, требало би да се наоколе школске авлије налазе покривени простори за шетање и играње. Ови би заклони за време сунчаних припека могли имати и заклона од сунца.

Даље требало би највећу пажњу обратити на начин постројавања и удешавања школских авлија, и одржавању истих у што повољнијем стању. Још при избору места на коме се мисли подићи школска зграда треба то имати у виду –- те да ваздух у околини школских зграда не буде прљан димом, чађу и штетним гасовима фабрика и у отиште ма каквих било суседних зграда.

Дворана школска треба да је довољно пространа, те да млађим ученицима може да послужи као игралиште, а старијима, који не уживају у игри, да послужи као шеталиште. |

Ради ладовине, која је у извесно доба године потребна, у дворани треба на згодном месту засадити дрвета, која не треба, да заклањају прозоре од слободног приступа сунчане светлости.

За време суше пре сваке паузе требало би дворану поле вати водом. То је дужност школских послужитеља —- и треба им само заповедити да то учине,

По свршеним предавањима треба отворити све прозоре и врата, те да се на тај начин изагна искварени ваздух из школских соба. У исто време завесе треба оставити подигнуте, те да сунчана светлост свом јачином својом продире у учионице. Хигијеничари су доказали да је непосредна сунчана светлост најбоље срество за чишћење ваздућа исквареног, нарочито својим убиственим дејством на микрорганизме као агенте многих заразних болести.

;

Београд Др. Вл. А. Поповић

ноја у