Učitelj

КАКО СЕ ВАЉА КОРИСТИТИ ОДМОРОМ ИЗМЕЂУ ЧАСОВА 795

улази с поља у школске собе, а коју и ученици сами уносе на обући и оделу своме.

Сваки је имао прилике да носом својим осети непријатност задаха што влада у учионицама школским.

Није нам овде намера да говоримо о вентилацији у школским зградама — те прелазимо на ствар наслова.

Код свију школа обичај је да ученици за време лета време одмора између појединих часова проводе у слободним простору, играјући се у школској дворани

Но за време непогода и појединих доба година доста се греши за време тих пауза међу часовима. Пошто је учитељ изашао из свога разреда, остају деца у соби остављена сама себи.

Јесу ли деца немирна, трчкарају литамо амо по школи, прашина која се налази у школи диже се у ваздуху, и деца је удишу заједно са непроветреним ваздухом. Је ли немир деце прилично приметан — старешина наређује, да сваки који неће да изађе из школе (собе) мора бити миран. Ова опет сасвим противречи фукцији дисања. Умор мишићних група, које служе функцији дисања и који долази усљед седења, не компензира се, нити се трбушни органи ослобађају штетно: притиска од стране горњег дела тела за време седења.

Крај оваких околности мало се чини и за обнављање ваздуха у учионицама, јер се обично отварају само врата, а прозори остају и даље затворени. Проветравање је соба на овај начин недовољно, а посљедица је тога, да учитељ и ученици и даље удишу искварен ваздух.

Важније, од свију наредаба и предлога који говоре о продужењу пауза између часова јесте рационална употреба паувга такових као што су: она ће бити само онда рационална кад се сваки учитељ, пре него. што изађе из свог разреда, постара прво: да сви ученици изађу, ч друго: да се шровојт отаворе. Ово је потребно зато што је код нас система вентилација — непотпуно изведена. Техничар Наезеке у своме делу: „Гле 5ећшћедћипе, те Мапсе! ппа Фетеп ВезаНошпо“ вели: „Најбољи начин проветравања је ипак отварањем прозора. Не треба се плашити тога, што ђе се соба донекле охладити; она се завреме часа опет у брзо загреје.“ ·

Код неких школских зграда налазе се на горњем делу прозора окна која се за време часова могу држати отворена у цељи проветравања. Треба знати да је то проветравање недовољно, као што треба увек имати на уму, да паузе између часова нису