Učitelj

ПЕДАГОШКО ИСКУСТВО. 787

он могне дотерати према захтевима васпитним, у толико ће и бити успеха у васпитноме раду.

Ето за то је овај рад, ова вештина или овај посао најтежи, и за то је опет вежбање у њему најважније. Ученици Учитељске Школе се и спремају за овај посао, и за њега и у њему треба, да живе и привређују народу своме и Отаџбини чији напредак и зависи од правилнога васпитања деце њене. За то је за њих и вежбање у њему од претежне важности. Како ће они доцније радити, у многоме стоји до тога, како ће се они у овоме упутити у овој школи.

Ученици Учитељске Школе најпре слушају предавања својих старијих другова и угледна предавања својих наставника и учитеља вежбаонице, па после почињу сами да предају !). Из почетка предаје по један, а сви с наставником присуствују целога часа. Доцније предају по двојица, тројица и најпосле по онолико њих колико има одељења.

Кад се сврши једно коло предавања, онда настаје критика. На критикама се претресају поједина предавања, износе махне њине, добре и лоше стране и шта би још имало да се пожели од тога предавања или предавача. Овде ученици имају најбоље прилике, да виде своје махне, своје особине, ди виде себе према другоме и послу за који се спремају. Овде се често гаподену така пптања из области наставне и васпитне, како

5) Не мислим да овом приликом изнозим како ве данас пр даје овај предмет у Учитељској Школи. То би био други посао, и он васеца у уређење и преуређење саме ове школе. Да споменем само: 1) да ученици не елушају предавања својих старијих другова; 2) да и сви наставници овога предмета не држе угледна предавања ; 3) да ученици мало слушају и предавања учитбља вежбаозице; |) да имају веома мало времен. за овај предмет, Т: нити имају доста часова за предавање ни за критику ; 5% да је најстарији разред претрпан другим предметима, те ученици не могу да се продаду овоме најважнијему послу; 6) да ученици не могу да држе ни по једно предавање из свакога предмета, а камо ли по ваше и у сваком равр ду. (А у В. Ж. Школи, где се, у пајстаријем

разреду учи и Методика, ово стоји још горе). На послетку, да напоменем, да за овај предмет ученици немају никака штампана упута,

| БА»