Učitelj
МАТЕРИЈАЛНИ И МОРАЛНИ ПОЛОЖАЈ ДЕЦЕ у 811
|
„Опорављање“ деце.
У Норвешкој се свако дете васпитава тако, као да ће једнога дана морати бити бачено бродоломом на Робинзоново о стрво. Непрестано заузети бригом како да их учврсте и навикну на све тешкоће, Норвежани сву своју пажњу поклањају играма,
- које се могу изводити према природи земљишта и климата.
У свима играма које су у почасти, јачина је један од главних елемената задовољства ; због тога су они врло радо употребљују ски.
_ Ски су пар дрвених ципела дугачке колико је дугачак клизач кад легне опруживши руке више главе. У средишту сваке ципеле пету обухвата једна справа од коже начињена налик на справу којом се скидају ципеле. Нога се обвија и утврђује сплетом од пантљика, у који се улази, пошто се прво обује лапонска обућа са дугачким и повијеном врхом. Трком се управља с помоћу једнога штапа, којим се тркач и зауставља. Није тешко при овоме одржарати се у равнотежи него управљати се, јер је велика брзина коју клизач достиже при клизању низ нагибе. На | оваким справама становници из 'Телемаркена лако пређу стотину километара за 12 часова. Сељаци су се подавно служили овим скилама кад зими иду у варош. Посматрајући их, утврдили су на основу искуства правила за ову нову игру Друштво за развиће физичких веџбања установило је у Христијанији трке са «килама. То су трке велика свечанос у зиму, јер је сваки прихватио ову игру, у којој се развија снага, са одушевљењем, о којем ми због нашега немара услед сувишних забава и мекуштва ; не можемо имати ни појма.
„Исто тако, говораше ми једна норвешка дама, ни игра ни је код вас физично веџбање, него пре само повод за забаву и Разговор, низ покрета у месту који дају маха страстима да се развијају ; код нас је игра снажна, бурна и брза као и клизање.
_За њу се хоће доста места, велике простране сале. Она убрзава
наш крвоток, она нас загрева, она увећава наш живот. Као да се заједно са набујаним осећањем своје снаге јавља у нама Ви- | кинг, нада да освојимо свет.“
Ове снажне игре развијају у деци отпорну снагу и способ-. ност за борбу у знатној мери. У осталом, целокупно васпитање“ утиче на развиће индивидуалности на рачун нежних осећања,