Učitelj
814 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД
Пошто сам био рад посматрати изближе све што ме инте. ресује, посећивао сам школе у Христијанији, Бергену, Тронджему и Хомару, зграде за јавну наставу основну и средњу, приватну и јавну. Разгледао сам непокретна добра од дна до врха. Присуствовао сам предавањима у поједииим разредима.
Одмах у почетку нарочито пада у очи сва раскош справа за вештачко „опорављање“ дечје. Мухамеданац не разликује начела хигијене од начела религије. И ако живи у климату, који покрај све различности може бити подједнако опасан Норвежанин не двоји физичку културу од културе интелектуалне. Врло је јака реакција противу идеала, који жртвоваше материју духу. Незнабожачка аксиома о хармоничној равнотежи која треба да влада између тела и душе победила је у наставним програмима. Школе, увек сазидане на узвишеним крајевима у вароши, на догледу фјордова, праве су палате, пуне светлости. Све се чини што се може чинити да се деца која их посећују привикну чи. стоти у оделу. Налаже им се да пазе на хигијену. Обавезна су купати се два пута месечно. Деци доносе велика корита са са"пуњавом водом; дају им што треба за трљање. Кад су се опрала нушта се на њих туш да их измије, с почетка млак, потом све хладнији и хладнији, Проветравање разреда предмет је нарочитога старања. Брину се највише око тога, да се у разредима одржава температура која се креће постојано између тринаести петнаест степени Реомирових. Хладан ваздух који струји широ ком струјом филтрује се кроз врло фуну свилу, те се очисти од све прашине, пре него што уђе у загрејане собе. Човек који надгледа фуруне има: пред собом једну електричну таблицу која је у свези са собама у којима се учи. Учитељ треба само да притисне једно друге, ако хоће да му достави да хоће топло или хладно. .
Свакодневна гимнастичка веџбања допуњују ове хигијенске мере. Изобиље и јевтиноћа дрва допуштају да се сале за гим: настику снабдеју и уреде тако раскошно као нитде више на | другом месту. Доиста је врло пријавно уживање видети ове сале.
од лаком премазане чамовине. Зидови су прекривеним широким лествицама, уз које се деца пењу и тако исправљају леђа.
Ручни су радови у особитој части у норвешкој настави и њима се одушевљено одају не само деца простога света, него и ученици у средњим школама. Увек се полази од начела, да личност може бити сама себи довољна. Човек треба да је независан од свих других људи, па и од жене. Ради тога мала: се