Učitelj

"ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ 909

и у чешким школама. Највише се баве описивањем јединака. Доследни су називу природопис, али такав опис, ма да није од штете опет није ни од веће користи. Да се то описивање чини посматрајући живе и истините јединке, било би и које како, али гледати у слику па до ситница описивати и прстиће и ноктиће и прашнике и тучкове, то је, по мом мишљоњу, да се тек нешто | учи, а да се за то мало утроши много времена. Но то би се могло рећи готово само за ниже разреде чешких осн. школа. У вишим разредима и у грађ. шк. учи се и из природописа боље и корисније него код нас. Н. пр. уз познавање домаћих животиња, учи се и о том како је треба неговати; уџбеници износе нацрте модерних добрих штала, упуте о надуну код говеди ит. под; уз познавање биља, учи се о калемљењу (у школ. врту то " сеи праксом утврди); уз познавање минерала о земљама разним, па се ту одхах учи о земљорадњи, у уџбенику је тај део илустрован сликама плуга, ваљка, дренирања и т. д. Тако се учи у земљи где је привреда на високом степену; а код нас, и ако је "привреда на врло ниском степену, народна школа нит' има школ. врта, нити у читанкама чланака о привреди, нити се иначе ђацима што и о том казује. Само се учи „наука“, а ко год почне учити буквар, не мисли бити друго што него господин.

Наставни срестава за предавање природних наука има врло много. Читаоци то већ могу и сами знати по ономе што сам ре: као о кабинетима. У кабинетима је толико слика, модела, збирака апарата за предавање прир. наука, да ја то овде не могу побројати. Што се код нас ређе налази по кабинетима средњих школа обична је ствар наћи у чешким школама основним. Испуњене животиње н. пр. код нас су реткости, а тамо сам их налазио у свакој осн. школи коју сам посетио. Ствари су те већином купљене“). Но ипак има свуда по што год што је учитељ израдио. Не могу побројати ни све што учитељи чине за наставна срества за овај предмет; али не могу а да не истакнем барем неколико ствари.

Био сам на седници једног учитељског збора где један учитељ изнесе моделе биљака, које је он удесио, а израдила је

#) Слике су издања чешка (К. Јанског — Табор ивВ. Најберта — Праг, Смихов) и немачка (највише у Бечу и Лајпцигу штампана). Шрајберове слике, које се у нашим осн. школама налазе као једине, у чешким школама налазио сам само. као већ шкартиране. — Узгред овде напомињем нашим учитељима: ако која тшкола нема шрајберових слика, па их мисли набавити, да не даје за њих толики новац узалуд, кад има слика и бољих и јевтинијих.