Učitelj

968 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

бацио у ћошак, као непотребне. Рече ми: ја то примим, покажем како би се и боље могло израдити, похвалим ђака и узмем од њега рад, а после, што не ваља, бацим. Тако упућивање потребно је, а оно мало похвале и куражења подстиче на већи и бољи рад.

Учитељска места — добијају се конкурсом. Окружни школ. савет преко листова на упражњено место објави стечај у ком се каже каква је плата, какве квалификације треба поднети (за грађ. шк,) и т. д. Ко хоће да се јави на тај стечај, он поднесе молбу преко свог окруж. шк. савета, а овај уз њу приложи кондуиту шк. надзорника и пошаље све где треба. Пријављене кандидате окр. шк. савет пошаље месном шк. савету (или одбору), да од њих изабере тројицу од којих после окр. шк. савет једног предложи земаљском шк. савету, који тога на исто место и потврди. Ако месни шк. савет за 10 дана не изабере поменута 8 кандидата, онда сам окр. шк. савет избере кога хоће. И кадби окр. шк. савет нашао да месни шк. савет није правично избор извршио, може од осталих кандидата изабрати и предложити да-

љој власти кога хоће. Праг и још неки градови, који |имају са_ мосталнију своју управу, имају и у избору учитеља више права.

Само то бирање учитеља од неколико одбора, осигурава доста, да може добити место пре учитељ с бољом него други с лошијом квалификацијом. Пролази то кроз више руку, те је мање вероватноће да лични ћеф нечији може добром учитељу стати на пут за боље место. Но ипак чуо сам, да има и утицаја протекција; али сам такве жалбе ређе слушао.

Кад учитељ већ добије неко место, рачуна се као сталан, тако рећи, докле хоће ту да остане и докле молбом не затражи премештај. Има случајева да се премешта и по потреби и за казну у горе место, има и гањења због политичког држања учитељева; али су такви премештаји ређи. Према овом како је код нас, премештаји чешких учитеља по потреби и казни не би ни падали у очи, него би се пре могло рећи да се у Чешкој учитељи само по молби премештају. Ређе сам налазио учитеље, који су у служби 20 и више година, а да су променули више од 2—48 места и да у једном месту нису били по 10, 15 и више година. Како се, нарочито добри учитељи, ретко премештају нека се види из ових примера: |

У књизи једној (од Кришпина) описани су чешки учитељи, који су радили на књижевном пољу или имају др. заслуга за школу. Књига је велика 25 шт. табака, у њој су биографије