Učitelj
16 · ШТА МОГУ УЧИТЕЉИ УЧИНИТИ 34 НАСТАВНА СРЕСТВА по Плодна Бр ЕН ла О Љ ЧИН
И онда немамо довољно права да се жалимо, што се какав, можда неписмени кмет, не заузима да школа има све што јој треба, кад не чинимо, што чинити можемо, ми сами, који знамо и појимамо шта је то учити децу с наставним срествима и без њих. |
На послетку ваља додати, да је и то један од узрока, у оскудици настав. срестава, што се код нас довољно не чува ни оно, што школа има. С једне стране школе наше немају нарочитог локала, где би се наставна срества прикупљала и чувала, него се повлаче овамо-онамо, те се тако брзо упропашћују; с друге опет, честим премештањем, учитељи и не предају тачно и уредно ствари којима
су руковали, те се тако наставна срества још више упро- |
пашћују, школска књижица се проређује, и све школске ствари обично у нереду остављају. Може се за ово сваљивати велика кривица на учитеље, али они то свакако треба да поделе с онима, који их тако често сељакају. Јер, кад учитељу при сеоби пропадају и његове ствари, не може много бриге поклањати стварима школским; кад се он мора бринути, да ли ће своју децу пренети здраву и живу у друго место, не може се много бринути, хоће ли остати све куглице на рачунаљци школској. —
Ето, то су главнији узроци због којих су наше основне
школе тако сиротне у наставним срествима, без којих се
опет у школи муче и учитељи и ђаци, па опет успех, и поред толиких четворака п петица, није данас какав треба. да је.
Расмотривши узроке ове, пређимо сад на то: шта могу учитељи учинити те да буде боље, него што је до сад било; шта могу учинити у ствари о којој је реч, па да помогну и себи и школи нашој. А, у овом питању, учитељи, ако не могу учинити све, могу ипак учинити врло много.
По мом мишљењу, у овом послу учитељи могу радити у главном у два правца: могу они сами нека наставна срества прибирати, израђивати и усавршавати, и могу за-
оба