Učitelj
ЦРТАЊЕ и основној школи 205
одакле докле да вуче црту. Помагачи су танке усправне и _водоравне линије, којима треба изленисати прву свеску цртанке + | рав. тако, да буде мрежаста са ера пита (квадратима) од по [см. Те линије треба да су друкчије боје од писаљке; Че поде је, да су отворено-зелене или отворено-жуте боје.
Неки заступају мишљење, да у опште не треба. ни тачкама ни линијама помагати ученицима у цртању. По тој логици и за учење писања слова не треба никаквих линија, у којима ће деца писати, него да се остави деци, да сама удешавају величину слова. Како ли би онда било писањер Исто тако би одпали и прописи и таблице изленисате. А шта би онда било Мислим, да знају. А то би исто било и код цртања, кад би се по том њиховом начину учило, пошто иста правила и напомене, која важе за учење писања, важе и за цртање. И. писање је цртање. |
Неки пак иду још даље па веле: с природе треба почети учити цртање. Џримамљива ствар на први поглед. Ну то је исто тако, као кад би од ново-рођене деце тражили да одмах иду, говоре и т. д. А да ли би се овим методом и одрасли могли научити да цртају 7
— Изленисати прву цртанку за [ раз. треба из ових разлога: у почетку сам напоменуо, да је у почетника непоуздана и рука и око, те не може да одмери дужину и правац црта и те прве његове црте, кад би их повлачио без помоћних линија, не. би биле ни налик на црте у цртанци, које. прецртава. Дете би одмах клонуло и изгубило веру у се, да ће моћи боље, п онда би се даље радило, што се мора, а не с вољом. По помоћним пак линијама, дете ће и правилније и поузданије извлачити црте, које ће наравно бити куди камо правилније, но кад би их без тих помоћних линија вукло. А колико ће се дете тиме охрабрити и ојачати самопоуздање и воља у њему. кад види, да су му прве црте добре2
По тим помоћним линијама извлачило би дете црте дотле, док му се око и рука толико не извеџба, да може толике исте црте вући по празном простору, али ипак морају бити означени крајеви тих црта тачкицама. То би се могло већ у другој свесци цртанке за [. раз. Та би свеска (а и 1. свеска за 1]. разред) била истачкана ситним тачкицама онаке боје, каке су биле линије у [ свесци. Тачкице би биле раздалеко по 10ом. Те две свеске изгледале би као таблице, истачкане с једне стране.
Друга свеска за П. раз. и 1. за ПГ. _раз. биле би исто тако истачкане, само би тачке била раздалеко по дем. и т. д.
А да не би деца погрешно почела извлачити усправне црте одоздо навише, нужно је да учитељ то покаже на табли, да деца,