Učitelj
364 ШТА ОМЕТА ОВЕ НАСТАВИ
треба принудити, а првима помоћи да подигну добре и здраве школске зграде.
Има, примера, да су понеке општине искамчиле одобрење од министарства да им се привремено за годину две, одобри отварање школе у некој страћарици, за коју се обично поднесе много лепши извештај. Та лривременост траје понегде по десетину година. Општине изигравају закон, а казну за то издржавају деца невина.
Не видимо другог излаза из овог стања, него да се ошштине узајамно помогну на тај начин, што би и грађење школа узео на се школски срез или округ. Добровољни пристанак од општина не би се смео тражити, јер вероватност је, да се не би скоро споразумеле и погодиле. Окружни прирез школски ради подизања и оправке школоких зграда мора бити принудан.
Због удаљености села једног од другог, због раштр-
каности кућа по селима, ваља тежити томе, да школу добије свака политичка ошштина и свако веће село, како деца не би морала ноћивати код школе. Нека би се бар у овој прилици повео рачун ио здрављу учитеља и њихових породица. Станови за учитеље треба. такође да су пространи и здрави. Доста прашине прогута и нечистог ваздуха удише учитељ у учионици, па треба га избавити од досадашњих неприлика, због стана, кад често мора да са својом породицом станује у влажним, мрачним избицама, циглом патосаним, где нема, могућности ни да се огреје честито. Ја какве ли су тек неприлике по учитеља, кад мора по селу да тражи стан за се и за своју породицу !
Докле ГОД надлежна власт не добије потпуног уверења, да је спремљена школска зграда таква, да одговара захтевима хигијенским и педагошким; докле се год не утврди да је и стан за учитеља здрав и удобан — дотле не треба отварати школу ни постављати учитеља. Исто тако при подели школе, докле се год не спреми стан за