Učitelj

398 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

Слога је међу наставницима похвална. У овом би се погледу имало много још желети да тако буде и међу нашим учитељима. Више другарске слоге, другарске искрености и љубави било би корисно и за наставу; њихов васпитачки утицај на околину био би много осетнији.

Нарочито се негују религијска осећања, Око четири часа по подне две стотине малишана клечећи саслушаше краћу молитву, коју очита школска управитељка |

Незгодно је, што се, са финансијских обзира, у једној школској згради скупља велики број ђака. Школе личе на касарне. Према броју ђака, требало би и да је већи број наставника у појединим школама.

Друга је незгода што сваког дана пре подне у разредима раде наставнички приправници (рпр!-феасћегв). По чудноватој навици, у Енглеској иде најпре пракса па теорија. Приправници пре подне раде у појединим разредима, а после подне иде у школу Тгатпе СоПегев (врста Учитељске Школе) где потпуњују своју теоријску спрему.

Путници су походили и ову школу ва приправнике. У Енглеској се јасно увиђају све незгоде од оваке практичне спреме при-

правничке. Будући се наставници исцрпе ђакујући; омрзну на свој узвишени позив, пре но што су му се озбиљно и одали. Ученике скупо стаје овакав начин спремања. У неким местима, приправник ради у једном разреду пуна три месеца. После тога времена испитују разред. То је у исто доба и практички испит приправнички.

Нису без интереса ни средње школе ни универзитети. У свима се учи и женскиње. У дипломи им изрично стоји: способне би биле за то ш то, да су мушкарци. у

Слободно се сме рећи, да је сврха васколиком школовању у Енглеској развијање тела, снажење духа и чвршћање воље. Телесно развиће се особито цени. Бити први у гимнастичким играма, поносно је тако исто, као год бити први и у каквом најважнијем

предмету. Јахање, терање велосипеда, то је мила и корисна забава _М деци и одраслима. Уз ово и посведневно купање чини, те су Енглези доиста здрави људи.

У школама се мање ради но у нашим школама. После сваког тромесечја наступа месечни одмор. Дневни је рад ограниченији и примамљивији, благодарећи слободи коју пружа школски програм, Само се тако и може ученик развијати у оном правцу, куда га упу-

ђују његове склоности.

ж ж ж