Učitelj

сл

ТАЛАС НоијЕ 47

У многим државама, па и код нас у Србији, за мерење дужине употребљавају се метарске мере. Али овако није свуда. Има још врло велики број држава које за дужину узимају разне друге мере. Овде износим некоаико познатијих мера у сравњењу са метром.

Мере су ове: географска миља, морска миља, енгл. миља, врста, стопа, цоал,

|ереоррафска миља === = а о ен се а ера та а

| морска миља, И век се ем а ен + а 16 чи

( јенглеска миља = + -=- 5 + о 4 а е. + ++ 1555 1.609 ка Рорусва врстан 05 5 < 8 ан е Но о о а ~ 1207

| Стопа је о 5 ~ о 5 = = · . -· . 0,805 метара.

| цол = 78 55 и је ен сеча + + + зен“ = 0.025 сантимет. |! Км. == 1090 == 0,54 морске миље, == 0,62 енгл. миље == 0,94 вр-

ста == 0,1848 географске миље.

Школеки музеј у Београду На дан стогодишњице пок. Јована Га'вриловића, добротвора српских учитеља, засновали ву учитељи српски школски музеј у Београду. Школски музеј ће прибирати и чувати ове збирке: 1. Наставна срества (поглавито за основне школе), која данас постоје код нас и у школама других, напреднијих народа. Исто тако ће школски музеј прибирати и чувати стара наставна срества, која су пређе постојала и била употребљавања. 2. Наставна срества која су наши учитељи израдили или прибрали, као и она, која су учитељи пређе израђивали и употребљавали. 3. Слике, нацрте, планове и моделе школских зграда, шк. дворишта и шк. вртова, како данашњих (најбољих, средњих и најлошијих) код нас и др. народа, тако и оних који су пређе постојали. 4. Нацрте и моделе свега што долази у намештај школски, како оног што данас постоји, тако и оног што је пређе постојало. 5. Све ђачке потребе (за писање, цртање и т. д) до најмање ситнице и од сваке врсте, како садање, тако и пређашње. 6. Ђачке радове из писања, цртања, женских и мушких ручних радова. Од ових прибираће школски музеј нарочито радове такве, који показују какав ванредни успех; али ће се у исту збирку прибирати и радови осредњи, па и лоши, нарочито ако би се на њима показивала каква ретка особина или појава, код кога ђака. 7. Дечје играчке и разна срества за извођење дечјих игара и гимнастичких вежбања. Од овог ће се прибирати како ствари које се купују, тако и оне које деца сама израђују. 8. Упбенике за ђаке основне школе садање и старе, пређашње: књиге које су лектира за ђаке и младеж у опште, и педагошка дела, као и др. књиге, које су потребне учитељима. По могућности прикупиће се и уџбеници осн. школа свих других народа. 9. Записе који имају вредности за познавање историјског развитка наших школа, који се налазе у старим школским протоколима у школским архивама или на др. местима. 10. Описе или слике и цртеже, који престављају разне садање и пређашње какве школске обичаје.

ж

У ових 10 тачака у главном је обележено шта ће се у школском музеју прибирати и чувати. Но у музеј ће се примити све друго, што овде није изриком поменуто, а што се тиче садањих и пређашњих наших школа, ђака, учитеља и школских власти, што би имало какве год вредности за познавање историјског развитка наших школа. ;