Učitelj

560 ЖЕНСКИЊЕ У УЧИТЕЉСКОЈ СУУЖБИ

~

и до зла времена, које цриморава женскиње да ради оно, што му се не мили, приморано рђавим материјалним приликама.

А удате учитељице имају огромна посла; оне поред школског рада имају да куће и своју кућу. Да ли могу оне два господара служити; А ако се предузме тај вештачки посао, да ли неће један или оба имати штете 7 Питање је, који ће од та два посла да страда Ту ће највише страдати онај посао, којем је учитељица са мање воље одана, онај посао, којем је учитељица више одана, главом, него срцем 7 Нека свака учитељица метне руку на срце. па нека каже, да ли оно бије за школу # Како је у души оних матера, учитељица, које се растављају од постеље свога новорођенчета, које негу своје деце уступају туђим, плаћеним рукама.

На то би матере учитељице одговориле: у школи имамо дневно само неколико часова посла, а остало време посвећујемо деци својој. Али и 3—4 часа дневног рада у основној школи изможди дух за цео дан; после школског рада лако излази човек из стрпљења, А могу ли матере учитељице са веселим и мирним лицем изаћи пред

своју децу, пошто неколико часова у препуној учионици издрже сав несташлук и немир дечји. Да ли је учитељица после школе,

онако уморена, расположена да своме детету укаже негу, на коју 'оно потпуно права има. Неће ли настати неред у оној кући, у којој домаћица већи део дана није код куће, а не рушили се тиме и срећа породична; Зар учитељица не мора после школе да поправља задатке, да спрема задатке, да се спреми за лекцију, како би стару лекцију сваке године с друге стране објаснила. А како је учитељици, кад се једном детету поцепају чарапе, а другом рукави, а она мора

да иде на свој посао; Неће ли треће дете пасти кроз прозор, а

четврто искривити ноге услед непажње млађег2 Мора се признати, да се услед судара ових дужности рађа мржња према школи, а после тога долази занемаривање своје дужности. Дужности учитељице и матере није ни једна учитељица дорасла ни Физички, ни душевно. Она учитељица, која би хтела, да врши једну и другу дужност, морала би пре или после подлећи тешком терету; а која занемарује школу или породицу, та морално себе упропашћује и неизмерно штети две најважније чињенице у друштву: школу и породицу. Трудна учитељица из естетичних и педагошких разлога није за школу; на многе такве учитељице утиче благословено стање и Физички и замењивање таких учитељица изазива неред у школском раду. Сваки искрени заступник учитељског позива мора признати, да удата учитељица, чим добије деце, треба сав свој живот да посвети деци, с тога се мора одрећи учитељске службе. Да ли неће