Učitelj
НЕКОЛИКО НАПОМЕНА О ПРЕДАВАЊУ ЗЕМЉОПИСА: 639
види Размер на картама, у „Учитељу“ св. [. год. 9985, стр. 18.
4. демљописној настави је задатак да упозна и са висинским обликом некога, округа или земље. И ово се изучава код многих само на карти. Све знање свело се на памћење имена и земаља у којима се које брдо или планина налази. Разуме се да је ово погрешно. Као што се пре, но што се пређе на изучавање са мапе, посматра околина, тако се исто посматрају и најближа брда и планине. Помоћу познатих висина, добиће деца појам о непознатим, сравњујући непознато са познатим. И као што при изучавању планина, у Србији треба сравњивати са познатим, тако исто и при изучавању висинског облика осталих држава. Овим ће, као што рекох, деца. добити јаснији појам о висини и просторности појединих планина. Но има још нешто што ће ученику олакшати појимање разлике висина појед. планина. Као што карта преставља облик земље, тако ћемо моћи и ми једним врло простим цртежом преставити висине појединих планина у извесном размеру. Можемо представити висину или усправљеним дебелим цртама, или купастим обликом (р или д). На повећем табаку хартије изленирају се положене црте у размаку 1 сантиметра. Један сантиметар преставља висину од !00 метара; размер је, дакле, !: 10000. (Ако се хоће да ово престављање буде и веће и јасније, онда узети да 9 сантиметра, преставе 100 мет.; тад би био размер 1: 5000, но само не треба, да је размер већи, т. ј. да, рецимо, 5 м. мм. престављају 100 м. пошто би престављање висине било нејасној. На свима бољим картама наћи ће се и обележена висина планина. Ми ћемо ту висину пренети на хартију, разуме се смањену у 10 или 5 хиљада пута. Ако је нпр. висина неке планине 800 мет., на хартији ћемо преставити са 8 сантиметара, ако је размер 1: 10000, или са 16 см. ако је размер !:5000. Овако на хартији треба преставити