Učitelj

654 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

и тражили шта је боље, дотле се код нас само нешто почело, па се са ништа завршило. Још један доказ више, да се код нас врло мало пажње поклања важним школским питањима. Да је ово само један. случај, па да и не помињемо, али тако је код нас било и с многим. другим школским питањима.

Сем тога, у колико је о овом питању писано код нас, писано

је, тако рећи, једнострано; о њему су изношене само похвале и. добре стране. А међу педагозима и лекарима постоје и противна мишљења. И њих треба чути, ако хоћемо да о ствари правилан суд донесемо. - %

У поменутом чланку у „Учитељу“ изнети су сви главнији разлози за усправно писање; а ми ћемо овде изнети и разлоге, који се наводе против њега. Не чинимо то, као какав противник усправног писања, него само у интересу бољег разумевања саме ове ствари и _ у интересу правилнијег схватања овог питања. Да пак ово изнесемо,

нагониле су нас ове појаве: - -

У Магдебургу било је уведено усправно писање ради пробе. И. то је трајало тако неколико година, а прошле године не само да се одустало од даље пробе и опита, него је чак и забрањена даља упо- | треба усправног писања у основним школама.

У Чешкој је такође било од 1891 г. уведено усправно писање у већину основних школа, такође опита. ради. Прошле године о великом школском одмору земаљски школски савет био је сазвао један скуп чешких учитења, да већа о неким школским питањима, као што. смо саопштили у првој свесци овог листа. Међу осталим питањима било је и питање о усправном питању. После живље дебате, већина учитеља тога скупа изјаснила се против усправног писања.

И да није других разлога, само ове две појаве биле би довољне, да се човек запита: шта је узрок, те се сад јавља тако одсудно. противно мишљење о усправном писању баш код оних, који су га у својим школама опробали, кад се у почетку о њему говорило да. лепше бити не може, и кад се оно истицало не само као много боље од косог писања, него и као спас противу КРАТЕОНИЛОСТИ и крив- _ љења кичме код школске деце% ;

Да би се видело, какви се разлози наводе против усправног писања, ми овде износимо мишљење једног човека, коме се Нора приз_нати, да се добро разуме у оваким стварима.

Чешки лекар др. Ладмећ Маџеска од дужег времена бави се разним школским питањима, која се тичу телесног и духовног здравља. дечјег. Као што смо раније саопштили, он је на чешкој етнографској изложби изнео многе, врло интересантне податке о школској