Učitelj

ЗА ШКОЛУ И УЧИТЕЉА 133

ако учитељи на ово не пристану, онда да им се одузме наклада коју су имали у (10) десет динара годишње на име баште; а ако не, онда да им се да. Какве ово везе има с квартирином; — Зар ово није јасно изигравање или крајно неразумевање закона о основним школама.

Кад нам је ово саопштено ми смо се жалили полицијској власти и тражили смо: или да се поништи решење одбора општине Б., као неумесно и неосновано на закону; или, ако и полицијска власт овако буде тумачила чл. 22. последњу алинеју „Закона о основним школама“, онда да нам одреди понова избор одбора петорице, а на основу поменутог члана истог закона. Али од свега тора не би ништа; наша молба залута негде у прашљиву архиву полициске власти и одговора, ни до данас не би. Зашто то ни сами незнамо. Главно је, да се учитељство слабо од власти штити, а од полициских по готову никако. Кад смо с једним од полициских чиновника разговарали по истом делу он нам рече: ако вам ја будем у одбору, ви ће тв изгубити још шест динара. Упитамо га зачуђено зашто Он рече: уда инат; доста вам је и то, па што не слушате тазду!< И збиља на овакав одговор ми смо се изненадили и само ућутали. А ко не би и ћутао, кад овако говори онај, који је позван да нас штити, једно као надзорна државна. власт, а друго иначе као човек од, интелигенције и школе, па кад он овако мисли и говори, онда шта је остало за неписмене кметове и њихове одборникег2!!!!.

Пишући ове ретке изнесмо тек као једну малу и лепу илустрацију једне школе и њене прошлости, а мимогред нешто и о њеној садашњости. Нас овде пак највише интересује члан 22. „закона о основ. школ.< и његово тумачење од стране одбора и председника, као и наше тражење, да се исто уништи. Узгред буди речено скретосмо и пажњу на разумевање тога члана и људи »од закона“ вајне власти !

Ово чинимо још и с тога, да и остали другови на истом послу о овоме промисле и коју преко јавности за течно разумевање истога, реку, сем тога и поради надлежних, е да би и они ово једним расписом протумачили. И онда би се тек решио Гордијев чвор и знало би се ко је у правуг — |

Разлози са којих смо ми тражити, да се поменуто решење поништи као неумесно и противно чл, 22. удакона о основним школама“ ови су:

а. Противу решења одбора петорице апелате нема; његово је решење одмах извршно, према томе и ово је решење морало остати. и даље у сили, тим пре што услови нису ни у чему промењени.