Učitelj

620 РАСПРАВЕ и ЧЛАНЦИ

школама, него су учитељи и учитељице остављени сами себи, без помоћи и без поуке, која је потребна нарочито почетницима у учитељској служби, и без потребнога надгледања њихова рада, без чега ни један државни завод не може довољно да напредује.

· Наши учитељи спремају се за свој позив у Учитељској Школи |у Алексинцуј, а учитељице још и сад — у вишим женским школама. По закону, требало је још прошле школске године отворити женску учитељску школу, али то до сад није извршено. Срби, који живе с оне стране Саве и Дунава, имају две мушке и две женске учитељске школе, а имају мање од 500 учитеља и учитељица у својим вероисповедним школама, док их код Вас има близу 2000. Па и мала Црна Гора, која има само неколико десетина, учи-

_теља, има једну богословско-учитељску школу. — И код нас се мора отворити још неколико учитељских школа, мушких и женских, ако се мисли у скоро завести обавезна основна настава за сву децу, која су за школу способна. Али се у исто време мора постарати и за пристојно издржавање учитељских кандидата, те да они не трпе материјалне оскудице, као што је то сад код већине ученика. Кад у богатој Француској све ученике и ученице учитељских школа издржава држава, онда је то тим потребније у нашој држави, која је у погледу на, народну просвету далеко заостала, иза, Француске државе. — Код нас се у новије време често чује, како се од јавних службеника, који су се као сиромашни-ученици на све могуће начине мучили, док су свршили школе, не може очекивати идеално схватање државне службе; те се отуд изводи, да сиромашни ученици и не треба да уче више школе. Ну овде би требало запитати: колико има код нас имућних родитеља, који могу да даду _ више, научно образовање својој деци, п колико међу овом децом има бољих талената; после, да ли би јавни послови боље напредовали, кад би се у вишим школама, укинуло државно благодејање, те би се на тај начин искључили из