Učitelj

НЕШТО из МЕТОДИКЕ РАЧУНА 641

почињемо са оном шипком што је на врху, јер се она најбоље види, па идемо на ниже. Али тиме деца, добијају рђаво преставу о растењу бројева, и ствара им се погрешан појам да. бројеви расту на ниже. А то је велика погрешка, о којој се мало води рачуна у многим нашим школама.

Има још једна. велика. и врло важна. разлика између ова. два начина рачунања. Та велика разлика је оно, што се код онога начина где се бројеви редом прелазе, раде сва четири вида рачунска заједно, од једном; а код овога другога начина, где се прво раде „округли“ бројеви (саме десетице, стотине и хиљаде) не раде се заједно сва четири вида, већ прво сабирање, па одузимање, затим множење, па делење најпосле. Тако су и обе рачунице (усмени и писмени део) написане.

То, што се код онога првога начина раде све четири врсте рачунања заједно, добра је његова страна, а знатна опет мана овог другог начина, што се тако код њега не ради, јер је непрактично ово што се врсте рачунске раде редом једна по једна. Услед тога ђаци већином не науче добро дељење. Услед тога делење је пасторче у већини школа, и као свако пасторче кржљаво је скоро свуда. Услед тога ђак П раз. не уме целе године (до краја шк. године да подели 30 на 3 или на 10. Ђак Ш раз. не уме да подели ни 800 на 4. Ђак ТУ раз. не уме да подели ни 9000 на 3. А сви у сабирању и одузимању знају чак и оно што је апстрактно! Ђаци који у току године напусте школу, или се испишу, не науче множити или делити оно што се у том равреду учи. И то се тако ради сасвим по навици, без равмишљања да ли то тако мора бити, и може ли бити друкче. | |

Да би се избегла ова непрактичност прелажења, једне по једне рачунске врсте редом, треба и ту добру страну оног првог начина рачунања пренети код овог другог начина,.па и „округле“ бројеве радити у сва четири вида, од једном заједно. А то може бити, истина с малом сметњом, баш и код садашњих Рачуница. Треба напред наћи и забележити све такве бројеве код све четири врсте рачунске, Бар за усмени рад ово се може учинити без икаквих сметња.

Ја сумњам да би ико знао, умео и могао ма какав разлог и узрок навести за што не би ђаци одузимали, мно-