Učitelj

646 = ЗА ШКОЛУ МИ УЧИТЕЉА

као државних службеника, 3) који треба да буду надзорници, 4) како да их набавимо и 5) када да уведемо сталан надзор. | - ·

| Какав надзор треба да имамо

Да надзор над свим школама, па и основним, треба да, буде стручан и сталан, то нико не спори. Али о начину извођења тога, надзора може бити и има различних мишљења. Једни би хтели да надзор буде поглавито инструктиван, други — да буде више административне природе, трећи и једно и друго. Ја делим мишљење ових трећих. Ја заступам мишљење, да надзор над осн. школама треба да буде у истини и инструктиван и административан у подједнакој. мери. Велим »у истини“, јер желим да он заиста буде у. подједнакој мери обоје. Ово велим с тога, што је врло. много оних, који су се бавили и који се баве овим питањем, који се такође слажу с трећим мишљењем, али чим. · приступе раду на остварењу ове замисли, одмах сврћу на

страну скоро чистог административног надзора.

Да наведем неки разлог за своје горње мишљење.

Ма колико да је наша основна школа за последњих 15—20 година унапређена и, тако рећи, препорођена, опет не треба, да се обмањујемо тим успехом. Тако нпр. опет је непобитан Факт да наш наставнички кадар осн. школе још није попуњен радницима са правом стручном спремом. Још су у нас у огромној мањини наставници осн. школа који су свршили стручну Учитељску Школу. Највише је оних који имају половно стручно образовање, из Више Женске _ школе и Богословије, а још је доста и оних који се нису ни у пола стручно спремали за тежак учитељски позив, већ су оно спреме што је имају добили више самоучки, површно и на дохват, или су најзад без икаквог стручног спремања неким случајем бачени у ред просветитеља народних' ~

Зар за овакво стање ствари није инструктиван надзор насушни хлеб%

1 Сада је ових последњих а (127) од целокупног броја наставника основне

школа (2036), ка којима треба прибројати бар два пута толико оних који су на веома. лабавим практичним ислитима ускочили већ у сталне учитеље.