Učitelj

Ра

ЗА ШКОЛУ И УЧИТЕЉА 647

Знам, да ће ми се рећи, да има међу онима, који нису свршшили учитељску школу, врло вредних и врло свесних радника, који често показују бољи успех од оних који су свршили учитељску школу. То ни ја нећу да одричем, већ одајем сваку хвалу њиној вредноћи и савесности. Али, пре свега, тих је сразмерно врло мален број, а друго, између рада једних и других, у опште узето, постоји ипак веома, велика разлика, коју може само стручњак да запази.

Успех ђачки на годишњем испшту заиста се налази код многих стручно неспремних учитеља наглед глађи и течнији, но код оних других. Али то је само углађеност и течност знања — за разумевање, за усвојеност а често и за поузданост тога знања као и за способност мишљења, не треба ту много распитивати, а о правом и правилном душевном развијању дечјем не може бити ту ни говора. Тусе је честим понављањем, ванредним стрпљењем, а често и ванредним дисциплинским мерама постигло, да се бубањем из штампане књиге или из диктата неко извесно знање запамти. и то помоћу речи, механички. Тада деца на испиту заиста знају, и то течно и глатко, да изговоре оно зашта су питана, које нестручне слушаоце често зачуђава. Но правог и правилног умног развијања ту ипак није било, — о свестраном развијању да и не говоримо. При свем течном знању деца су у душевном развоју застала, закржљала, управо затупела. Сасвим обратно бива у учитеља стручно спремних. У њих често деца не одговарају течно и глатко, али што говоре, говоре обично с разумевањем и својим речима. Увек промисле па говоре, а о чем не знају тачно и јасно и не одговарају. То често застајање и размишљање ђака, при одговарању на испиту чини на нестручног слушаоца утисак неспреме и незнања. Међу тим, баш је овај учитељ урадио врло много за душевни развитак дечји, чега нема код онога првога. — Први је, у опште, радио занатски, други вештачки; први механичком методом, други развој ном; први је децу кљужао знањем, други им је веџбао природне душевне споспобности; први их је више затупљивао душевно, други их је развијао.

Таква је разлика између већине и мањине садашњих наставника данашње осн. школе. |

И онда не може бити сумње, да нам је инструктиван надзор преко потребан, ако се хоће праве користи од осн.

ЛЕ