Učitelj

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД · 1141

нашег народа у добу жупанском. То би одговарало, по Цилеровом распореду, патријархалном и судијском времену код Израиља. У ТУ разреду треба да се пређе доба Неманића и распад старе српске државе, што == У библијској историји — одговара добу краљева и пророка. У У разреду: Косово и последњи деспоти: ово је слично с временом Спаситеља. И на послетку, у УТ разреду треба да се пређе историја Црне Горе, ослобођење Србије и даљи догађаји. То је слично с апостолским и доцнијим временом у црквеној историји.

После овога предавач је прешао на концентрацију наставног градива.

Мисао о концентрацији наставе потекла је услед списа једног лекара, који је штампан 1836 год. и у коме је изнесено како су деца у школама преоптерећена, што веома шкоди правилном развитку духа његовог. Од тог времена педагози, да би избегли преоптерећеност у настави, приступили су концентрацији градива наставног, и. то по квантитету (да. се градиво скрати, или да се неки предмети избаце и по квалитету (концентрација централистичка), или по групама.

Доцније је пронађена етичко-психолошка основа за јединство наставног градива. На тој су основи засноване: енциклопедична и хегемонћска. концентрација. Прву су разрадили Хербарт и 28 другу; коју и предавач усваја, разрадио је Цилер.

Наставни су предмети једни о човечјем животу, а други о животу природе. У прву групу долазе: историја (библпска, светска) и литература), уметности (цртање, певање и моделисање) и језик (матерњи и страни). У другу пак групу долазе: географија, природне науке и математика. Наставни су предмети још ручни радови и гимнастика, који имају везе с уметностима, природним наукама и математиком.

( обвиром на највиши циљ васпитања, историја треба да буде центар целокупне наставе. Сви остали предмети њој служе, ради постигнућа највишег циља. Градиво, које дају историја и други њој потчињени предмети, само је средство за развијање моралних идеја. Језик и уметности иду уз историју, као што математика иде уз природне науке. Географија посредује да се природне науке ставе у службу историји. | |

То је Цилерова хегемониска концентрација наставног градива.

Предавање У. Предавач је говорио о разради наставног градива, управо о методу наставе. То је предмет методике у најужем смислу. Пре [8-ог столећа сматрало се да је метод ствар даровитости. Али данас је. УРАН да нема учитеља по надахнућу, већ

УЧИТЕЉ 52