Učitelj

112 ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

да је за тај посао, као и за сваки други, потребна нарочита спрема. Може учитељ имати своје особене манире у говору и понашању, али је метод један за свако учење, јер психички су закони једни. На прво место долази примање емпиричких чињеница (птреставе) путем аперцепције. Из тих престава васпитаник треба, путем апстракције, да изведе појмове. Тако се из емпиричког развија логично знање. 1 Пошто се већ одреди методски јединица (круг емпиричког знања, из кога треба да се изведу извесни појмови), ученицима треба казати циљ методске јединице, предавања. Разлози су за то, што се на тај начин изазову старе сличне преставе, а ишчекују нове (жива, напрегнута пажња). Циљ се може казати ученицима или у облику реченице, или као питање (ради оријентисања), или у облику задатка. А треба да се одреди циљ просло и разумљиво, да има садржину, која не сме бити ни скучена ни сувише опширна, и да је подешен према старијим преставама. ј _ Кад се је већ казало ученицима о чему ће бити говора (циљ), онда настаје разрада наставног градива, која има више ступњева.

Први ступањ чини понављање и анализа старих престава, које су у вези с новима. Извор су ранија настава и непосредно искуство. ученика. Анализа ова, која је само припрема, врши се у облику

слободног разговора.

К А

За тим настаје синтеза, излагање новог (други ступањ). Овде или сам учитељ казује ново, или у том суделује и ученик. Други је облик, због саморадње ученикове, важнији, а употребљују се оба. Синтезом се ново знање спаја са старим.

Пошто је тако свршена аперцепција, нове су преставе усвојене, настаје образовање појмова путем асоцијације (трећи ступањ). Извори су за сличне раније добивене представе, које с новим треба да се асоцирају: ранија настава, непосредно искуство васпитаника, и његова лектира. Начин асоцијације је двојак: или да се издвоје типови и из њих изведу појмови (кристалисано знањеј, или да се представе групишу по логичној сродности и отуд. изведу правила, одредбе, закони. !

Кад је тако, на основу асоцијације, добијена садржина појма, настаје (четврти ступањ) да се Формулише појам и да се унесе у систем појмова што у ученику већ постоје.

На послетку долази примена систематисаних, сређених појмова, (пети ступањ). Према образованим појмовима проналазе се нове чињенице. Васпитаник примењује на себе самог моралне појмове»

%