Učitelj

ПЕДАГОШКА ПИСМА 121

лаж нема никакве основице, па ако се и тада појави, то за то бар васпитачи не ће нобити кривицу.

Претеривања која жива деца чине у својим приповеткама и тиме чине погрешке, разуме се, нису предмети за

љутњу и срдњу, шта више могли бисмо се чак и радовати у нашој унутрашњости духу, који се у њима, појављује, али

увек треба помислити, да баш ова врста лагања, изношење | и хваљење, које се много више находи код дечака, него ли код девојчица, управо к томе води, да човек напослетку постане таква лажовчина, да и сам верује, што слаже. Приметите ли, да дете претерује, то не можте с миром слушати, већ га прекините и приморајте, да само поправи своје неистините речи, па ма како биле оне духовите и невине или ма како обичне речи за претеривање. „Промисла само, што си сад реко! Зар је наша кућа истина тако велика као црква Зар си истина већ сто пута био у Топ-

"чидеру, ко што си твоме другу с хвалом причао 2“ и т. Д.

И кад деца примете, да се матере увек држе само чисте, непромењене истине, то ће наскоро и сама осећати дужне стране хвалисавости и почеће их презирати, а ако то код друге деце примете, биће им сасвим одвратно. Као рђав пример исто тако шири се и оно, што је добро и дете ће лако бити сачувано од лагања, само ако је иначе добро васпитано. ·

Да, ако је само иначе добро васпитано! То је главна ствар, у ово мало речи све је речено, што је потребно за предупређивање лажи, а то је у опште добро. морално васпитање. Рђаво васпитано дете ће се, као што сам Вам у ранијим писмима натласио, све више и више подбадати на лаж самим својим васпитањем, иу много случајева ван тога не ће знати ништа друго чим би се помогло. А добро васпитано дете долази врло ретко у положај, где би му лаж била, пријатно средство за спасавање. Јер ради самога задовољства од неистине не ће дете лагати, већ је лаж увек само пратилац других погрешака; она му служи на то, да пли скрије какву учињену моралну штету или да помогне. вадовољење какве жеље, а изолована лаж се никада не појављује. Уништимо ли све друге неморалне тежње, онда и. лаж мора да исчезне с њим.

Такође ма колико да су равнородни унутрашњи узроци или мотиви за лаж, ипак се све могу свести на један извор,