Učitelj

ис ИЗВЕШТАЈ СА БЕЧКЕ ЈУБИЛАРНЕ ИЗЛОЖБЕ 1

и што треба јаче да пада у очи. На њима се виде читави предели у минијатури са планинским ланцима и рекама, које кривудају међу њима. Изложени су и глобуси разне величине и то како нацртани "тако и. рељефни. А да би се деци дао још тачнији појам о појединим интересним. местима: планинама, пећинама, водопадима и т. д. они су снимљени фотографски, па утурени у стереоскоп, те их деца гледају кроз увеличавајуће стакло, дивећи им се, пуни благодарности према онима, који су им то све спремили. И нехотине нам паде на ум ужасна разлика између оних наших јадних, чађавих и подераних карата, које су нам једно једино срество при изучавању наше лепе отаџбине и ове овако лепе збирке. Па поред свега тога с правом се тражи и од нас као и од њих да се чисти успех постигне. Ну убез алата. нема заната“. Нашој деци, ако и у будуће овако остане, биће пуна глава имена: река, планина, равница, али она неће имати јасне појмове о томе; и дотле, док се понављају непрестано та имена, дотле ће и бити у глави; престану ли се понављати, престаће се и памтити.

У собама од 16—90 изложени су уџбеници којима се служе ђаци; и ђачки радови из слободног цртања. Уџбеници су им пуни лепих слика. Од цртежа налазе се сви они радови, што су их радила деца у забавиштима: пасуљем, дрвцима, круговима и полукруговима и т. д. С том разликом, што су овде рађени оловком и што је рад тачнији, поузданији и компликованији. Сви радови одликују се ванредном чистоћом. И ако се зна да су за изложбу пробрани најбољи и најчистији радови, ипак се види да је се на лом у кући и у школи обраћала велика пажња, и успех је по„стигнут. То, у осталом, треба с правом и очекивати онде, где се зна да је родитељу једна од најпречих брига васпитање своје деце, где је кућа прави помоћник школе, где се у свакој кући по извесном реду и плану ради сваки посао, где је детету потребан само један оштрији поглед или ма какав знак негодовања од стране родитеља или учитеља, па да му изазове сузу у оку и да моли за, опроштај; где дете и у кући и у школи има све што му је потребно за успешан рад; где, дакле, и родитељ и учитељ и општина. и држава чине све, што се од њих тражи ; где га сваки кога сретне, упућује само на оно што је добро. А шта да кажемо о многом нашем ђачету, које при запаљеном лучу, чита; или, које лежећи, потрбушке, ради задатке и пише пропме; или, које седећи у скамији, у којој седе, по 7—8 ђака, држећи читанке или пропис на горњој, са свим избразданој дасци, — цртају или пишу !!! Шта да кажемо о оној већини родитеља, који често пута и не знају у ком

УЧИТЕЉ ! 10