Učitelj

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ Ме 351

а ирнн

У Аустрији неки су инспектори предложили подручним учитељима својим, да свечаност педесетогодишњице свога цара, која се навршила 2. децембра, обележе и прославе уз свечано сађење дрвета.

У Рувији овај обичај, све више "пријатеља добија, У Харкову н.пр. приликом једне свечаности сађења дрвета учествовало је преко 2000 ђака основних, грађанских, недељних и средњих школа, При тој свечаности свирало је неколико ђачких оркестара, и после сађења деца су изводила разне своје игре.

Продужне школе. —, Новим законом о народним школама дат је продужним школама други правац, и други начин отварања. Пре кратког времена пак г. министар просвете нарочитим расписом позвао је школске власти да настану, те да се те школе отварају, да их уређују према потребама и приликама места и околине, а учитељима је тим расписом обебана награда за рад у продужној школи. ;

Овај распис заслужује хвале, јер сб пређе тражило да учитељи раде бесплатно у продужним школама, и то у времену, кад им је законом било дато право на одмор. То је био један од главних узрока, те су учитељи овај посао радили без воље, и нигде нису настојавали да се продужне школе отварају и одржавају.

Сад ће, надамо се ова ствар поћи на боље. А о потреби и важности продужних школа, мислимо да не треба ни говорити, кад је то тако очевидна ствар. Народи који имају редовних школа много више, који их имају толико, да свако дете и мушко и женско пролази кроз основну школу, и ти народи имају продужне школе, где се понавља оно што је учено, да се "не заборави, и где се учи и по што год ново што је за практички живот потребно. Код нас пак, где нема довољно основних школа, где нема стручних занатских и пољопривредних школа, потреба школа продужних много је и много већа. |

Да смо имали до сад школе продужне, не би се тако често сретали с људима који су некад школу учили, па су или заборавили читати и пи-, сати, или ово толико умеју, да су управо, писмено — неписмени. И онда не би пала онако тешка оптужба, да је војска дала више писмености него оси. школа, јер основна је школа давала што је могла, али ничим није потпомагано, „да се не заборави што је у њој учено. А психолошка је истина, да деца лако памте, а лако и заборављају, кад не обнављају. -

(ем тога, као што рекосмо, ми немамо стручних школа. где би сеоска деца учила што из пољопривреде, а варошка знања потребна занатлији и трговцу, те је и зато велика потреба да се продужне школе свуда отварају, и да су поред обнављања и проширивања знања из писмености нарочито сеоској деци најпотребнија привредна знања. 5 |

Ми се надамо да ће наши учитељи појмити важност продужних школа, да ће разумети циљ који се данас њима жели постићи, па ће настати да се ове школе свуда отварају. Кад пак учитељи знају да ће им се рад тај признати и наградити, онда неће жалити да на то утроше и време које им је на одмор дато.

Још више могу учинити за отварање ових школа г.г. школски над“ зорници. Надајмо се да ће они на том послу учинити своју дужност, и да неће гледати само у оно што су затекли, него ће се старати и да нове школе покрећу, помажу, одржавају, иу ошште надамо се да сад неће, као до сад, поједине одредбе законске постојати само на хартији. Д.

235

·