Učitelj

18 РАСПРАВЕ и ЧЛАНЦИ —_

начин сазнајемо ону велику вредност и важност, која је се у најстарије време приписивала ученичким излетима и шетњама по чистој и веселој природи. Кад читамо дела старих филозофа, чисто осећамо у души нашој, како кроз њих веје дух слободе, и јасно уочавамо ону корист, коју нам оне представљају.

Равуме се, да је било времена, када су ницали и појављивали се и са свим чудновати погледи на природу у

духу човечјем, и то јошу духу оних народа који С ве-

чито живели у чистој и веселој природи, под ведрим небом и топлим сунцем. Али, такве су мисли и дан данас остале у вечном покоју, претрпане прашином на старим пергаментима. Но од времена ЂБеконова, та је заблуда уступила

место реалнијој мисли. „Ми не живимо више — говорио

је Бекон — онако лепо, весело пи задовољно у чистој природи! Зашто се не користимо природним чаром и милинама њеним Зашто да нам учитељи предају о разним природним створовима, а сами забораљамо на своје рођене осећаје, заборављамо на своја чула 2 Зашто мртве књиге не замењујемо књигом живота — природом Зашто са охолошћу погледамо на природу, а не својим сопственим очима2“ Тим речима је Бекон понова обратио пажњу на природу, као на једину и највећу учитељицу, и једини и најразновренији и најбогатији учебни материјал, те се тако придружио вери и аукторитету Аристотелову. Сличне мисли наилазимо и код Коменског, Ратихијуса, Џ. Лока и других мислилаца тога времена, које су време онако славно окарактерисали својим животом и својим радом највећи научници и астрономи ; Коперник и Кеплер.

Пођемо ли од ове епохале у напред, ми се сусрећемо са безброј Филозофа и педагога који неминовно захтевају промену начина учења. Знамо да је још, установом „Педагогијума“ у Хали 1121. године тражено и захтевано, да се сва деца — која за време одмора школског не би имала где отићи — удружују у читава друштва, и путујући да испитују природу и њено богаство животиња, биљака и минерала! Директор нирнбершке гимназије још је раније од Франка тражио: дасе ученици по чешће изводе изван школе у поља, њиве, ливаде, воћњаке, шуме