Učitelj

ОКРУЖНИ ШКОЛСКИ ОДБОР' 57

Да ли треба да постоје окружни школски одбори и на којој основи да буде уређениг То је питање, које стављамо друговима, на размишљање, а ми ћемо коју више другом приликом рећи. —

Мало Градиште, 1899. Благ. Радојковић у

1колско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

ИТАЛИЈА

Предлог закона о учитељиња у Италији. Положај учитеља основних школа у Италији, био је врло незгодан до сада у многом потледу, а највише због тога, што их је општина погађала и отпуштала, па није ниједан био сигуран да ће се скрасити више година. на, једном месту, и зато су и учитељи и настава патили, као што умесно наводи ВовзеШјеу: перманентни конфликти између општина и учитеља, између школских и општин. преставника, самовоља, Ш сила, а никаква љубав спрам школе, наставе и васпитања.“ — Општина је погађала учитеља прво на две године, а затим најмање на шест година, ако је био срећам да га општина на ново погоди што су били врло ретки елучајеви. Те несношљиве прилике уназадиле еу учитеље веома, зато је министар просвете баПо поднео законски предлог, по коме су општине дужне дати учитељу пристојан стан или одговарајућу накнаду. Општине бирају учитеља, али та потврђује покрајинско школско веће, које ће и учитеља изабрати ако то не хтедне општина учинити. После четири године остаје учитељ сталан у томе месту ако му општина до 15 априла последње године не откаже службу са тачним назначењем, зашто му отказује службу. Учитељ има права жалбе покрајинском школском већу, које доноси пуноважну одлуку. Учитељ се може отпустити из службе ако се докаже да је неспреман, али то мора утврдити покрајинско школско веће, ако је више пута кажњаван, или два пута био уклоњен од дужности за последњих пет година. И на ово решење покрајинског школеког већа, има право жалбе учитељ министарству просвете

Овим новим законским предлогом одузето је право општинама, да отпуштају учитеље, а ускоро ће им се и плата повећати. Али многи талијански познаваоци школских прилика веле, да ће и од овога законекога предлога бити слаба корист све дотле, док сама, држава не узме школе и учитеље у своје руке.

Ето дакле благодети пренашања учитеља на округе пи општине. Напредни народи који су окушали на практици пренашање школа и учитеља, на округе и општине, сада увиђају своје погрешке и назадак школа, па се старају, да то врате опет држави, која и јесте

УЧИТЕЉ 30