Učitelj

516 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Трећа је слаба страна, што школски одбор нема свога благај ника. Каква ће то бити школска каса без свога благајникар Окружни блатајник не може бити и благајник окружног школског оДбора. Ову празнину најпре и најбоље осетићемо ми, учитељи. Али..“ наше није да се и о томе бринемо! „Птице небеске нити сеју ни њу 23... |

Четврта је слаба страна, што је узет за деловођу одбора управитељ основне школе у окружној вароши, кад он ту исту дужност мора вршити у месном школском одбору (чл. 105.). Поред труда што мора радити у оба одбора, он ће овде трпети и понижење, што није члан одбора, те мора да пише све што му се диктира, као да се ту неће о његовој кожи ништа радити! А о друговима из целог округа, о школама целог округа, радиће као да је по све далеко од њега, или у коме другом забаченом месту, на овој кугли небеској! У такав је положај доведен учитељ, управитељ основне школе у окружној вароши.

ета је слаба страна, што је за председника одређен окружни начелник. За што је одређенре — Ми мислимо, да он од свог угледа власти, не би ништа изгубио, кад би само члан одбора, био. И ред је и право је, да ту улогу врши школски мадзорнин. Питамо, шта ће бити, ако се у смислу чл. 100. породи неспоразумрг — Ко ће бити старијиг — Погрешка је, што је окружни школски одбор одвојен од школског надзорника. Надзорнику су везане руке, а одбор је остао без преставника,

Ове слабе стране нису све. Ми ско се на најважнијим зауставили, да одмах у почетку скренемо пажњу меродавних на њих, јер ће се оне у даљем развоју све више саме истицати. Ситније махне више формалне природе, нисмо хтели износити. Ово пак не пишемо из сујете или уображења, већ на основу Факата и чистог уверења: да

ће се поправити оно сто није добро. То захтевају интереси народне школе.

ж

Ако се хоће какав рад захтевати од окружног школског одбора, онда му треба дати душу. Можда ће неко рећи, па то је школски надзорник. Он то и треба да је, али га закон спутава. Душа ће се наћи у лицу, које ће бити са службом стално у одбору. Нека се зове како са хоће. То лице по нашем мишљењу, треба да је у рангу школског надзорника. Оно треба и да репрезентира окружни школеки одбор, и да већи део послова само врши, (све под тач. 2. 5—6. чл. 101.), а остали чланови да буду саветодавци за већа питања (све: под тач, 1,8 и 4. чл. 101. зак. о нар. школама,).

Потребно је дажле имати два окружена, школска надзорника; једног за имструктивни надзор, а другог за адмимистративне послљове.

ера. -