Učitelj

УЧИТЕЉЕВ РАД У ШКОЛИ И ВАН ЊЕ 577

жевност. Он треба, колико год може, да буде ревностан радник на општем добру.

Рекосмо да је учитељ дужан покоравати се земаљским законима и наредбама власти. Али шта ћемо да радимо' ако власти наређују нешто што је незаконито 2 () томе нам лепо каже наш референат, г. Јова Миодраговић, у 1. ев. „Просветног Гласника од ове године.“) Он каже : „Најтежи је случај и најмучнија прилика кад учитељ опази, да у представника власти има нешто што не ваља, има прљавштина, злоупотреба, има нечега што стоји у супротности са њиховом службом и позивом и интересима народним. Како ће онда учитељ овде да поступа2 Хоће ли да пусти да иде како иде 2 Хоће ли да ћути и да остави несавесника да и даље злоупотребљава свој положај п ради на штету заједничких интереса 2 Не. Учитељ се овде не јавља више као учитељ него као грађанин, којему је дужност да штити заједничке интересе. Али бан зато што је он и учитељ, њему остаје да промисли, како ће да изведе ову ствар најпоузданије, без велике хуке и буке.

Као год што је добар војник позван да истраје на бојном пољу, и да одатле не измакне ако интереси његове отаџбине траже да он ту остане, па ма и погинуо, __ исто тако и учитељ као добар грађанин, у мирно доба, ваља да истраје у борби противу незнања, противу моралног несавршенства и свега, што крњи заједничке интересе, и не води бољој срећи и напретку КЕ који га је родио и подигао на ступањ учитеља свога“. — После ових речи поштованога господина референта, (А немам ништа више да кажем о овој ствари.

Тешкоће учитељева рада. Ко не зна за захтеве које сувремена „Педагогија изискује од учитеља, и ко не схвата учитељев морални за-

#) Ово је писано пр. године,