Učitelj
578 | | РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
датак у народу — мислим да је лако бити учитељ. Коме је пак то обоје познато зна, да је врло тешко бити учитељ, па да се одговори и захтевима сувремене Педагогије и оном моралном задатку, који се у народу од учитеља изискује и очекује.
За рад учитеља у школи и ван ње има много еметња и тешкоћа. Кад узмемо баш добро спремна, и за рад у школи вешта учитеља, па изоставимо сметње и тешкоће које би од њега самога долазиле, онда су свима учитељима највеће ове тешкоће и сметње:
1. Што му васпитна средства и услови за рад стоје у туђим рукама, а овамо он одговара за успех или неуспех и морално и (за себе) материјално.
2. Што му је материјал који обрађује врло разноврстан, те мора водити рачуна о свачијој индивидуалности, по оном важном педагошком принципу: „Васпитај обзирући се на природу детињу“. Он мора осетљиве штедети, неосетљиве дражити, лење и троме покретати, брзе и плаховите задржавати, глупе развијати, јогунице савлађивати и т. д.
8. Што мора у свом раду да ве бори са два најупорнија елемента и непријатеља човекова, а то су: незнање и разне мане. Он мора незнање да обрће у знање, а мане и погрешке да претвара у врлине, од зла да прави добро. Од слабих и кржљавих да прави јунаке и мислиоце — а то богме није лак посао! Па још кад за сав свој рад нема никакве друге власти до свога аукторитета.
4. Што је још већина учитеља оптерећена са великим бројем ђака и сва 4 разреда. Само ко није радио у такој школи не зна, каква јето мука сваког дана радити у једном разреду, па у другом, па у трећем, па у четвртом, а у исто време пазити и на све разреде; прелазити једно за другим један предмет, други предмет, трећи, четврти и редом свих 8 предмета. Учитељу који ради у ова-