Učitelj
592 РАСПРАВЕИ И ЧЛАНЦИ предавања и у опште обуке, т. ј. да су педагошки и методички принципи већ постали главни дух школе, ми би смо му одговорили, да је и сувише добра срца али плитка и невешта погледа, или, да на изузецима оснива правило ! Без околишења, шаблони и „рутина“ и данас су нераздвојни од осн. школе! И, рад на побољшању тога стања достојан је нашега признања и пажње.у првоме реду, нити га доследни педагози смеју напустити дотле, докле начела не буду — дело...“
На свршетку говора о Ручном раду, још неколико напомена! Званична држава не треба да буде дарежљива у давању срестава за увођење Ручног рада. Кад би градске школе биле снабдевене са свима потребама и училима, па макар њихне општине и не водиле бригу о Ручном раду, но се само старале да ни једна остала потреба школска, до њих не застане, — оне би већ боље вршиле свој задатак, а то би и општинама на част служило. Али, ми нећемо да се општинама и учитељима намећу силом тешкоће око увођења овога предмета и прибавке потребних алата и др., но пттање о увођењу овога предмета остављамо приватном заузимању које ће тек тако имати приметнија успега. Доста је просвећивања „озго“, -— нека идеје саме нађу места и рашире се без законима показаног пута п државних фактора. Бар ова идеја није тако спасоносна, да јој морају државни Фактори својим ауторитетом крчити пут, А о томе пак, како и ко треба да води бригу о деци нижих класа, већ је било говора. |
Што је заведен Ручни раду Учитељској Школи има користи само тако, ако је Пољ. привреди дата превата и ако то није скопчано са овлашним изучавањем осталих предмета. С тога ми не налазимо основа за радост бе-
#) Местина, рад у овоме правцу не може се надати ни државној ничијој „помоћи“ па ће негодовати и већини учитеља, али је он зато опет узвишен и светао задатак искреним поборницима образовања...